بیوگرافی وارن بافت سرمایه‌گذار و اقتصاددان

یکشنبه 12 تیر 1401 بیوگرافی
وارن بافت

بیوگرافی وارن بافت سرمایه‌گذار و اقتصاددان

چکیده بیوگرافی وارن بافت(Warren Edward Buffet)

نام: وارن

نام خانوادگی: بافت

تولد: ۳۰ اوت ۱۹۳۰ ‏(۹۱ سال)

زاده: اوماها، ایالات متحده آمریکا

پیشه: مدیرعامل برکشایر هاتاوی

سال‌های فعالیت: 1951_تاکنون

همسر: سوزان بافت همسر سابق او و استرید مینکس همسر  فعلی وی

مدرک تحصیلی:  کارشناسی ارشد اقتصاد و کارشناسی مدیریت اجرایی

 

وارن بافت کیست؟

وارن بافت یکی از تاثیر گذار ترین فعالان بازار سرمایه است. او مدیر عامل شرکت برکشایر هاتاوی است و با د اشتن ثروتی حدود 100 میلیارد دلار پنجمین فرد ثروتمند جهان است. وارن بافت جز محبوب ترین ثروتمندان جهان است زیرا طی 15 سال اخیر 38 میلیارد دلار از ثروت خود را خرج امور خیرخواهانه کرده است.  سبک سرمایه‌گذاری او، الگوی بسیاری از فعالان اقتصادی جهان است.

وارن بافت متولد چه سالی است ؟

وارن بافت متولد ۳۰ اوت ۱۹۳۰ ‏(۹۱ سال) می باشد.

وارن بافت اهل کجاست؟

وارن زاده اوماها، ایالات متحده آمریکا می باشد.

 

بیوگرافی وارن بافت

بیوگرافی وارن بافت

کودکی وارن بافت

وارن در خانواده پنج نفره متولد شد و دو خواهر داشت.پدر او هاوارد بافت، سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه و تاجر آمریکایی و نماینده نبرسکا در ۴ دوره از مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده بود.

خانواده وارن به دلیل شغل پدرش در 12 سالگی او به واشنگتن دی‌سی نقل مکان کردند. وارن تحصیلات خود را دبستان رز هیل اوهاما آغاز کرد اما بعد از مهاجرت به واشنگتن دی‌سی در مدرسه آلیس دیل و دبیرستان وودرو ویلسون، دوره راهنمایی و متوسطه‌اش ادامه داد.

او از کودکی هوش مالی و تجاری خوبی برخوردار بود.در سن 11 سالگی برای اولین بار وارد بازار سهام شد در آن‌زمان یعنی سال۱۹۴۱، هنوز پای ایالات متحده به جنگ جهانی دوم باز نشده بود.

کودکی وارن بافت

تحصیلات دانشگاهی وارن بافت

بافت علاقه ای به دانشگاه رفتن نداشت اما به دلیل اصرار پدرش به مدرسه بازرگانی وارتون که متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا است، رفت. این مدرسه یکی از معتبر ترین مدارس است و بسیای از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق، در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

تحصیلات دانشگاهی وارن بافت

تحصیلات دانشگاهی وارن بافت

این دانشجوی خوشفکر مدیریت برای ادامه‌ی تحصیل ابتدا مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد را انتخاب کرد اما این دانشگاه او را نپذیرفت. پس از این تلاش، وارن جوان متوجه شد که بنجامین گرهام، استاد مشهور اقتصاد در مدرسه‌ی مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند. به همین دلیل او انتخاب بعدی خود برای ادامه‌ی تحصیل را روی این دانشگاه گذاشت. وارن بافت در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱ میلادی)، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. نکته‌ی جالب این که بافت یکی از معدود دانشجویانی بود که از بن گراهام، نمره‌ی ممتاز دریافت کرده بود. بافت در مورد دوران تحصیلش در این دانشگاه می‌گوید:

بنای اصلی سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس بر پایه‌ی این حقیقت بنا شده که به سهام به دید کسب و کار نگاه کنید، از نوسانات بازار به نفع خود استفاده کنید و به دنبال حاشیه‌ی امنی برای خرید و فروش باشید. اینها مبانی دروسی هستند که بنجامین گراهام به ما آموزش داد و قطعا تا صدها سال آینده به عنوان مفاهیم طلایی بازار سرمایه قابل اتکا هستند.

آغاز فعالیت حرفه ای وارن بافت

با این‌که پدر وارن و استادش بنجامین گراهام از وارن جوان می‌خواستند که قید کار در وال‌استریت را بزند؛ اما وارن جوان به بازار سرمایه‌گذاری علاقه داشت و حتی از استادش خواست که اجازه دهد بدون حقوق برای وی کار کند؛ اما بنجامین گراهام قبول نکرد.

وارن جوان به نبرسکا بازگشت و در کارگزاری پدرش هاوارد مشغول به کار و کسب تجربه شد. حتی کلاس‌هایی برای آموزش ” اصول سرمایه‌گذاری ” در دانشگاه نبرسکا برگزار می‌کند. نکته جالب توجه آن‌جاست که سن شرکت‌کنندگان آن کلاس‌ها به طور متوسط، دو برابر وارن بافت بود! وارن جوان در این دوره توانست که با آزمون و خطا بر دانش تجربی خود بیافزاید.

در سن 24 سالگی با حقوق قابل توجهی در شرکت گراهام نیومن استخدام شد. بعد از دو سال ، گراهام 61 ساله تصمیم به بازنشستگی گرفت.

زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت

شرکت برکشایر هاتاوی

وارن موسسه سرمایه گذاری خود را تاسیس کرد و شرکای او خانواده اش بودند به تدریج تعداد سرمایه گذاران(Buffet Partnership) به عدد هفت رسید و بافت ۶ سال پس از تاسیس این شرکت و در سن ۳۲ سالگی، به جمع میلیونرهای ایالات متحده پیوست.

وارن بافت که به تدریج از اوایل دهه شصت میلادی، خرید سهام  شرکت را آغاز کرده بود در سال ۱۹۶۵ کنترل برکشایر هاتاوی را به دست گرفت برکشایر هاتاوی شرکتی مربوط به صنعت رو به افول نساجی بود؛ امروزه این شرکت سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌های مشهور و سودآور را در اختیار خود دارد بخش زیادی از ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری وارن بافت، به خاطر مالکیت او بر بخش اعظمی از سهام برکشایر هاتاوی است

” چنانچه در بین یک درصد جمعیت خوش‌شانس جهان هستید؛ موظفید به فکر آن ۹۹ درصد دیگر هم باشید.”

شرکت برکشایر هاتاوی

شرکت برکشایر هاتاوی

بافت در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد تا در امور خیریه صرف شود. چنین رقمی بالاترین مقدار اهدا شده دارایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

بنیاد گیتس در سطح جهان برای کاهش فقر مطلق، ایجاد فرصت‌های آموزشی بیشتر و در دسترس قرار دادن امکانات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کند؛ در یک نمونه، بنیاد گیتس در سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن آکسفورد-استرازنکا، برای غلبه بر کووید۱۹ نقش داشته و در رابطه با شیوه توزیع و قیمت‌گذاری آن، توصیه‌هایی به شرکت‌های تولید کننده، داده است.

البته فعالیت‌های انسان‌دوستانه وارن بافت به این مورد، محدود نمی‌شود. او به همراه بیل گیتس کمپینی برای ترغیب ثروتمندان به مشارکت در امور بشردوستانه راه انداختند. همچنین برکشایر هاتاوی به همراه سه شرکت دیگر، تصمیم به ایجاد شرکتی دارند که بر خدمات درمانی تمرکز می‌کند و بدون در نظر گرفتن سود مالی به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی است.

وارن بافت

وارن بافت

(با تعداد افرادی که مرا دوست دارند، موفقیتم را اندازه‌گیری می‌کنم)

وارن در کتاب خود تاکید دارد که استعدادهای خود را بشناسیم آن ها را تقویت کنیم.وارن بافت تلاش دارد که به طور خلاصه، ما را به تقویت هوش اجتماعی و ارتقای نحوه برقراری ارتباطاتمان، تشویق کند.

در دومین کتاب گفته میشود وارن چه کرد که توانس ثروتمند شود ماری بافت و دیوید کلارک در این کتاب تلاش می‌کنند که به زبانی ساده و قابل فهم، چگونگی تحلیل صورت‌های مالی و درک آن‌ها را به ما یاد بدهند.

در این کتاب با مفاهیم اساسی‌ای نظیر گردش دارایی جاری، ترازنامه، سود هر سهم ( EPS)، سود خالص، سود یا زیان عملیاتی، هزینه بهره و هزینه استهلاک، هزینه‌های عملیاتی، صورت حساب سود و زیان، حاشیه سود ناخالص، مالیات بر درآمد پرداخت شده و… آشنا خواهیم شد. البته جای نگرانی نیست زیرا این کتاب توانایی لازم را برای انتقال مفاهیم تخصصی و پیچیده، به زبان ساده دارد.

کتاب ۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت در مدیریت و سرمایه‌گذاری در بورس و زندگی، تالیف دیوید کلارک و ماری بافت است؛ در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از اصل‌هایی کاربردی و ساده، کسب‌وکار و شیوه سزمایه‌گذاری افراد بهبود یابد. البته این توصیه‌ها در تمام مراحل زندگی نیز دارای کاربرد ههستند و می‌توان آن‍ها را برای موفقیت در دیگر ابعاد زندگی، سرلوحه خود قرار داد.

125 اصل وارن بافت

125 اصل وارن بافت

«اهمیت ندارد که چقدر مهارت یا ثروت دارید؛ بعضی از کارها نیاز به زمان دارد.»

متن بالا یکی از گفته های وارن است. قاعده ای که در کتاب های او نیز دیده میشوداشلی شرودر تحلیل‌گر بازار بیمه و نویسنده‌ای ساکن ایالات متحده امریکا است؛ این ستون‌نویس وال استریت ژورنال، در کتاب گلوله برفی، زندگینامه وارن بافت را نوشته است. در این کتاب به ابعاد دیگری از زندگی وارن بافت پرداخته شده و اشلی شرودر با ۲۵۰ تن نزدیک به ۲۰۰۰ ساعت مصاحبه داشته است. گلوله برفی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و حدود ۵ سال برای نوشتن آن، زمان صرف شده است

حتما دیده اید که وقتی برف بر روی زمین می‌نشیند، برای درست کردن آدم برفی، گلوله برف کوچکی را روی برف‌ها می‌چرخانیم تا بزرگ شود. کار بافت در بازار سرمایه به بزرگ کردن گلوله برفی شباهت دارد. سرمایه گذاری، کسب درامد و سرمایه گذاری مجدد درامدها !

بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷

بحران مالی مشهور جهان درسال ۲۰۰۷، شرکت برکشایر را نیز تحت تاثیر قرار داد. آنها در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۰۸ با افت درآمد ۷۷ درصدی مواجه شدند. البته در همین سال بود که وارن بافت به رتبه‌ی اول ثروتمندترین افراد جهان رسید. البته یک سال بعد، بیل گیتس جایگاه خود را از بافت پس گرفت. این سال‌ها در مجموع برای تمامی سرمایه‌داران جهان، سیاه و تاریک بودند. بافت نیز از این قائده مستثنی نبود و در ۱۲ ماه، سرمایه‌ای حدود ۲۵ میلیارد دلار را از دست داد.

وارن بافت و بحران مالی 2008

وارن بافت و بحران مالی 2008

خرید سهام IBM

وارن بافت در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) میلادی اعلام کرد که قصد دارد سهام شرکت کامپیوتری مشهور آی‌بی‌ام را خریداری کند. در نوامیر این سال بود که اعلام شد بافت در طول هشت ماه حدود ۶۴ میلیون سهم از این شرکت را با ارزش حدودی ۱۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. این خرید، سهام او را در این شرکت باسابقه به ۵.۵ درصد رساند.

نکته‌ی جالب در این خرید سهام این بود که بافت پیش از این اعلام کرده بود قصد ندارد وارد دنیای فناوری شود. او اعلام کرده بود که چون سوادی در این زمینه ندارد، به این صنعت وارد نخواهد شد. به همین دلیل خرید این مقدار از سهام یکی از پیشگامان دنیای کامپیوتر، اکثر کارشناسان و فعالان دنیای سرمایه را به تعجب واداشت.

کارشناسان بر این باورند که بحران مالی تا سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ میلادی) ادامه داشته است. نکته‌ی مهم این است که بافت پس از این دوران سیاه توانست شرکتش را به استانداردهای پیش از این بحران رسانده و در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۴، درآمد خالص شرکت او به ۶.۴ میلیارد دلار رسید و در این زمینه رکوردشکنی کرد.

زندگی نامه وارن بافت

زندگی نامه وارن بافت

برنامه روزانه وارن بافت

بافت در طول روز 80% از روز خود را با مطالعه می‌گذراند. وی توصیه می‌کند که افراد سعی کنند حداقل 500 صفحه در روز مطالعه کنند. بافت روز خود را با بازی قارچ ویلک به پایان می‌رساند. او به PBS گفت: من هیچ تمایلی برای رسیدن به محل کار در ساعت 4 صبح ندارم.
به گزارش CNBC؛ وارن بافت صبح خود را با خواندن روزنامه وال استریت ژورنال، USA Today و Forbes آغاز می‌کند.

بافت بعد از کار بر روی بازی بریج متمرکز می‌شود، زیرا او از رها شدن لذت می‌برد. او آنقدر به بازی جذب می‌شود که می‌گوید اگر من بریج بازی کنم و زنی برهنه از آنجا عبور کند من هرگز او را نگاه نمی‌کنم. بافت همچنین، بازی‌های زیادی برای خیرخواهی انجام داده است.

به زمان فرا رسیدن شب، وارن بافت دوست دارد ساعت 10:45 دقیقه در رختخواب باشد. وی به PBS گفت؛ من کاملا می‌خوابم ، من دوست دارم بخوابم. بنابراین، من معمولا 8 ساعت در شب می‌خوابم.

وارن بافت و اوباما

جملات مشهور از وارن بافت

  • هیچ‌گاه نمی‌توان با یک انسان بد، معامله‌ی خوب انجام داد.
  • سعی کنید با افرادی برتر از خود معاشرت کنید. معاشرت با آنها باعث می‌شود در مسیری بهتر پیشرفت کنید.
  • مهم نیست که چقدر مهارت یا دارایی دارید، برخی کارها نیاز به زمان دارند.
  • ساختن اعتبار سال‌های طول می‌کشد و خراب کردن آن چند دقیقه زمان می‌خواهد.
  • برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده، الزامی به انجام کارهای خارق‌العاده نیست.
  • سعی کنید بر خلاف جریان حرکت کنید. وقتی همه از ریسک می‌ترسند، ریسک کنید.
  • من موفقیت را با افرادی که دوستم دارند اندازه‌گیری می‌کنم.
  • من همیشه می‌دانستم که ثروتمند خواهم شد.
  • اگر در میان جمعیت یک درصدی خوش شانس جهان هستید، وظیفه دارید که به فکر ۹۹ درصد دیگر هم باشید.

 

  • وارن بافت

بیوگرافی سعیدآقاخانی

بیوگرافی همایون شجریان

بیوگرافی همایون شجریان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا