بیوگرافی امیر تتلو خواننده پرحاشیه و پرطرفدار

پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 بیوگرافی
بیوگرافی امیر تتلو

بیوگرافی امیر تتلو (امیرحسین مقصودلو) خواننده پرحاشیه و پرطرفدار

چکیده ای از بیوگرافی امیر تتلو

نام: امیر حسین

نام فامیل: مقصود لو

لقب: امیرتتلو

تولد: ۳۰ شهریور ۱۳۶۶، تهران

ملیت: ایران

سال‌های فعالیت: ۱۳۸۲–اکنون

سبک‌: ریتم اند بلوز، رپ، پاپ

قد: ۱۷۵

بیوگرافی امیر تتلو

بیوگرافی امیر تتلو

 

 امیر تتلو کیست؟

امیرحسین مقصودلو با نام هنری امیر تتلو از خوانندگان ایرانی است. تتلو یک خواننده و یک شاعر و ترانه نویس است. او به شکل زیرزمینی فعالیت خود را آغاز کرد و به معروفیت رسید تتلو با بیش از ۴ میلیون فالوئر، از محبوب‌ترین چهره‌های ایرانی در فضای مجازی است.

امیر تتلو متولد چه سالی است؟

امیر تتلو متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ در تهران با اصالتی آذری متولد شد.

زندگینامه امیر تتلو

امیر تتلو در محله مجیدیه تهران و در یک خانوادهٔ ۵ نفره زاده شد. مدتی به خاطر شغل پدرش در رشت زندگی کردند و امیر با توجه به وضع مالی خانواده‌اش، از نوجوانی کارگری کرده‌است. او دو خواهر بزرگ‌تر از خود نیز دارد. امیر تتلو مدتی در کارگاه نجاری و گاهی نیز در یک سوپرمارکت شاگرد بود. تحصیلات امیر تتلو، دیپلم ریاضی است.

پدر و مادر امیر تتلو

پدرش محمد تقی تتلو سال 1384 در 50 سالگی درگذشت اما مادرش خانم فریده واثق در قید حیات است که چند سال برای گذران زندگی در خانه مردم کارگری می کرد.

امیر تتلو در کودکی

امیر تتلو در کودکی

تتلو یعنی چی؟ چرا تتلو

اسم اصلی امیر تتلو امیرحسین مقصودلو می باشد.

امیر تتلو درباره ی علت انتخاب این لقب می گوید یک اسم ساختگی است معنی خاصی ندارد و قصد او انتخاب لقب خاصی که تنها مختص وی باشد بوده است به گفته خودش: رفیق باز، لج باز، یه دنده ، مهربون ، احساساتی ،بد دهن، غیرتی، غد و در مسائل مالی‌ بی‌خیال است.

شروع فعالیت هنری تتلو

امیر تتلو در میانه‌های دههٔ ۱۳۸۰ به دبی سفر کرد و پس از مدتی به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۱۲ میلادی، با وبلاگی که دوست او ایجاد کرده بود نخستین آلبومش را با نام «زیر همکف» منتشر کرد.

در سال ۱۳۹۰، تتلو نخستین آلبومش را با نام زیر همکف منتشر کرد که حاوی ۹ ترانه بود. او همچنین آلبوم تتلیتی را در سال ۱۳۹۲ ارائه کرد که حاوی ۱۵ ترانه بود. وی در ۱۲ آذر سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و پس از چند روز با قید وثیقه آزاد شد. چندی بعد، اخبار مبنی بر انتشار ندامت‌نامه‌ای از او و تلاشش برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

خداحافظی امیر تتلو از خوانندگی و شروع فعالیت فوتبالی

 

امیر تتلو در تیم پرسپولیس

امیر تتلو در تیم پرسپولیس

در سال ۱۳۹۳ تتلو ترانهٔ «منم یکی از اون یازده تام» را در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل خواند. این آهنگ تمی غمگین دارد و در آهنگ و نماهنگ تولید شده برای آن، از زمین خاکی، بدبختی و توپ پلاستیکی یاد شده‌است.

او بعد از این ترانه اعلام کرد که پس از انتشار آهنگ «مردمان بی عشق» از موسیقی خداحافظی می‌کند و می‌خواهد فوتبالیست شود. در راستای همین موضوع، امیر تتلو در روز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۳ به‌طور سرزده به تمرین تیم پرسپولیس رفت و اعلام کرد می‌خواهد جای علی کریمی را در این تیم بگیرد.

طبق نوشته‌های مطبوعات در روزهای بعد اعلام شد امیر تتلو در همان روز توسط حمید درخشان سرمربی وقت پرسپولیس از تمرین این تیم اخراج شده‌است. خوردبین سرپرست تیم پرسپولیس نیز بیان کرد که محترمانه از امیر تتلو خواسته‌است که از آن‌جا برود.

بعد از این حواشی امیر تتلو در صفحه فیس‌بوک خودش اعلام کرد نمی‌خواهد برای پرسپولیس حاشیه‌سازی کند و قصد دارد فوتبال را در تیم راه‌آهن آغاز کند.

اما چند روز پس از این سخنان امید گلمکانی معاون رسانه‌ای باشگاه راه آهن اعلام کرد: «با توجه به اینکه از ابتدای لیگ چهاردهم بنای باشگاه راه آهن بر مبنای آن قرار گرفته که تمرینات تیم به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای برگزار شود تا کادرفنی و بازیکنان تمام تمرکز خود را بر روی مسائل فنی قرار داده و مطرح شدن مسائل حاشیه‌ای بویژه خارج از فوتبال، تمرکز تیم را برهم نزند، ضمن ادای احترام به اظهارنظرهای مختلف در این زمینه، با عرض عذرخواهی، از حضور افراد متفرقه در جریان تمرینات تیم راه‌آهن، ممانعت خواهد شد.»

موزیک ویدیو انرژی هسته ای از امیر تتلو

امیر تتلو خلیج مسلح فارس

امیر تتلو خلیج مسلح فارس

 

در سال ۱۳۹۴ حین مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین در ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ترانه «انرژی هسته‌ای» با موضوع انرژی هسته‌ای از تتلو منتشر شد. در ویدئوی این ترانه، تتلو بر عرشهٔ یک ناو نظامی ایرانی متن «خلیج مسلح فارس حق مسلم ماست» را خواند.

این ترانه که با کمک نیروهای مسلح ایران ساخته شده، به‌عنوان پیام ارتش ایران به توافق هسته‌ای قلمداد شد. این ترانه در زمان انتشار رتبهٔ اول جستجوی گوگل در ایران را به خود اختصاص داد و در رسانه‌های داخل و خارج از کشور بازتاب یافت.

انتشار این ترانه باعث بروز انتقاداتی از تتلو شد و وی را با محمدرضا شجریان که ترانهٔ «تفنگت را زمین بگذار» را در حمایت از معترضان انتخابات سال ۱۳۸۸ ساخته بود مقایسه کردند. تتلو در پاسخ، با ارسال مطلبی در رسانه‌های مجازی از هوادارانش خواست «بغ‌بغو» کنند که با پاسخ آنان مواجه شد.

بازداشت امیر تتلو

امیر تتلو در ۱۲ آذر ۱۳۹۲ توسط پلیس امنیت اخلاقی ایران بازداشت شد که پس از مدتی در ۱۴ آذر ۱۳۹۲ آزاد شد.

بازداشت امیر تتلو

بازداشت امیر تتلو

امیر تتلو در ۲ شهریور ۱۳۹۵ دوباره بازداشت شد. در چند روز قبل از آن وی به دادسرا احضار شده بود. وی پس از ۶۲ روز به قید وثیقه آزاد شد.در ۱۵ آبان ۱۳۹۵، دادستان تهران اعلام کرد یکی از خوانندگان زیرزمینی به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا» به تحمل ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده ولی به دلیل رضایت یکی از شاکیان نصف مجازات او بخشیده شده است. رسانه‌ها این خواننده را امیر تتلو عنوان کردند. معاون هنری وزیر ارشاد اعلام کرد محکومیت امیر تتلو به خاطر فعالیت هنریش نبوده است.

امیرتتلو در بهار ۱۳۹۶ اعلام کرد از آنجا که اطلاعات سیاسی ندارد، یکی از دوستان وی که در «اطلاعات سپاه» کار می‌کند و اطلاعات سیاسی خوبی دارد، مطالب سیاسی را برای او «فوروارد» می‌کند و او هم آن را به کانال تلگرام خود ارسال می‌کند.

حمایت امیر تتلو از ابراهیم رئیسی

حمایت امیر تتلو از ابراهیم رئیسی

حمایت امیر تتلو از ابراهیم رئیسی

تتلو در انتخابات سال ۹۶ ابتدا از محمد باقر قالیباف و پس از انصراف او به نفع سید ابراهیم رییسی، در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ از رئیسی حمایت کرد. همچنین او در پیامی از حسن روحانی خواست از رقابت با رییسی خودداری و کناره‌گیری کند. تتلو سپس با رئیسی دیدار کرد و پس از بالا گرفتن موج انتقادات و مقایسه‌هایی که با شجریان (هنرمند منتسب به طیف روبرو) صورت می‌گرفت، در پستی در اینستاگرام خود گفت ربنای محمدرضا شجریان تکراری است که منت آن را بر سر مردم گذاشته و او نیز می‌تواند ربنا بخواند. او به تازگی با عکسی در پیج اینستاگرامش گفته می‌خواهد به نفت طلاییه برود.

امیر تتلو در ۲۶ اسفند ۹۶ با انتشار پستی در اینستاگرام از دنیای موسیقی ایران به طور موقت خداحافظی کرد.

تتلیتی یعنی چی؟ تتلی ها چه کسانی هستند؟ 

تَتَلیتی یک آلبوم موسیقی از امیر تتلو خواننده است. تتلیتی همچنین نامیست که هواداران او با آن شناخته می‌شوند. تتلیتی‌ها که عموماً نوجوان هستند با هم شبکه می‌شوند و در فضای مجازی حضور دارند. تتلو با حدود ۴ میلیون فالوئر، از پرمخاطب‌ترین چهره‌های ایرانی در اینستاگرام است.

تتلیتی‌ها از رسوم و آیین‌های خاصی برخوردارند. از جملهٔ آن‌ها «دوره پاکی» نام دارد که در آن تتلیتی‌ها باید نیت کرده، و از گناه و انرژی منفی و بدی کردن خودداری کنند.

داستان بغ بغو کردن تتلیتی ها

در سال ۱۳۹۴، تتلو در صفحهٔ اینستاگرام خود نوشت: «قهرمان جهان که شدیم همه هم واقعاً می‌فهمن تنها چیزی که غیرممکنه؛ غیرممکنه و همه دنیا فهمیدن استعداد ایرانی یعنی چی و دیگه همه بهش احترام می‌ذارن. هنوز همه وقت دارن بخندنااا … آقا دور هم بخندیم اصلاً… هرکی نگه بغ بغو…» در پاسخ به این دعوت هزاران نفر از تتلیتی‌ها در فضای مجازی «بغ‌بغو» کردند.

تلاش امیر تتلو برای کسب مجوز

امیر تتلو پس از دستگیری و آزادشدن در صفحهٔ رسمی فیس‌بوک خود این اخبار را منتشر کرد. چند بار نسبت به اشتباهاتش اقرار کرد و در یک پروندهٔ صوتی خبر از پشیمان شدنش داد. چندی بعد، اخبار مبنی بر انتشار ندامت‌نامه‌ای از او و تلاشش برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

 

امیر تتلو,عکس امیر تتلو,بیوگرافی امیر تتلو امیر تتلو و مادرش

ازدواج امیر تتلو و سحر قریشی

امیر تتلو در نهایت بهمن 1400 با سحر قریشی بازیگر ایرانی وارد رابطه عاشقانه شد و چند هفته بعد بصورت قانونی و شرعی باهم ازدواج کردند.

خانم قریشی زمان فیلمبرداری سریال «نیسان آبی» در ترکیه دیگر قید بازگشت به ایران را زد و آنجا ماندگار شد و بعد از ازدواج هم از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

امیر تتلو و همسرش سحر قریشی

امیر تتلو و همسرش سحر قریشی

ترانه‌شناسی امیر تتلو

 

آلبوم‌ها

  • زیر همکف (۱۳۹۰)
  • تتلیتی (۱۳۹۲)
  • من (۱۳۹۳)
  • شماره ۶ (۱۳۹۴)
  • ممنوع (۱۳۹۴)
  • شماره ۷ (۱۳۹۵)
  • قهرمان (۱۳۹۶)
  • امیر (۱۳۹۶)
  • سایه (۱۳۹۷)
  • جهنم (۱۳۹۷)
  • برزخ (۱۳۹۸)
  • ۷۸ (۱۳۹۹)
  • شیطان (در حال تکمیل)
  • فرشته (۱۴۰۰)
  • سهم (در حال تکمیل)

 

رکوردهای اینستاگرامی امیر تتلو

در شهریور ۱۳۹۸ تتلو از هوادارانش خواست تا اقدام به گذاشتن ده میلیون کامنت زیر پست او در صفحهٔ اینستاگرام‌اش کنند. در پایان، این اتفاق رخ داد و ۱۸ میلیون کامنت از سوی کاربران به صفحهٔ تتلو فرستاده شد.

این رویداد واکنش افرادی مانند عمادالدین باقی و صادق زیباکلام و دیگر تحلیل‌گران و رسانه‌ها را در پی داشت که با یادداشت‌های خود به تحلیل و بررسی آن پرداختند در فروردین ۱۳۹۹ نیز گفت‌وگوهای زندهٔ وی در حساب اینستاگرامی‌اش بیننده‌های زیادی داشت و در یکی از گفت‌وگوها تعداد بینندگان به بیش از چهارصد هزار نفر رسید که نوعی رکورد محسوب می‌شد و بازتاب‌های زیادی در محافل رسانه‌ای داشت.

رکوردهای اینستاگرامی امیر تتلو

رکوردهای اینستاگرامی امیر تتلو

در واکنش به این اتفاق محمدرضا زائری روحانی مشهور، از مسئولان کشوری ایران «به دلیل بی‌اطلاعی از شرایط فرهنگی کشور و سانسور در کشور» انتقاد کرد. وی در توئیتی انتقادی نوشت:

«آقایان رئیس، مسؤول، مدیر، سیاستگذار، فقیه، بزرگ، عالم! اگر از واقعیت‌های دنیای امروز کشورتان (یک نمونه‌اش همین لایو اخیر تتلو؛ هم محتوایش و هم میزان مخاطبش) خبر دارید و باز هم مشکلتان هنوز نمایش ساز در تلویزیون و فیلترینگ تلگرام است که واویلا… و اگر خبر ندارید که واویلاتر!»

خبرگزاری مهر نیز با گزارشی با عنوان «تتلو رکورد می‌زند؛ وزیر ارشاد توئیت؛ سه احتمال برای جنجال لایو» به این رویداد پرداخت. این رسانه با انتقاد از واکنش مسئولان فرهنگی ایران در قبال تتلو و طرفداران زیاد این خواننده و «بی‌خبری مسئولان ایرانی از شرایط روز و تغییرات جامعه» نوشت:

«بی‌اعتنایی دستگاه رسمی فرهنگی کشور به او و اتفاقات پیرامون او که اتفاقات کوچکی هم نیستند (پرمخاطب‌ترین پخش‌زنده آنلاین ایرانی با ابتکار او برگزار شده‌است) آزاردهنده‌ترین قسمت ماجراست.

واضح است که در عامه‌پسندی فعلاً کسی یارای مقابله با او در فضای اینستاگرام را ندارد؛ اما بی‌اعتنایی و ندیده گرفتن او از سوی دستگاه‌های رسمی و رسانه‌های جریان اصلی کشور آیا مثل همیشه ما را قدمی عقب‌تر نگه نمی‌دارد؟ از طرف دیگر واضح است که رفتن به سمت راه‌حل‌هایی چون فیلتر اینستاگرام؛ اگر چه ممکن است این اقدام به دلیل موارد دیگری معقول باشد؛ اما این‌جا مسئلهٔ ما را نه تنها حل نخواهد کرد بلکه دو گام به عقب خواهد راند.

ابزارهای ورود تتلو به ذهن نوجوان ایرانی بی‌شمار است و با حذف و نبود یک اپلیکیشن یا یک پیام‌رسان بعید است اتفاقی برای این دروازه ورود رخ دهد؛ اگر اشتیاق به او را افزایش ندهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که هر نوع دخالت سلبی در روند این ماجرا نه تنها بی کارکرد باقی خواهد ماند بلکه به احتمال زیاد به نارسایی هر نوع اقدام پسینی بعدی منجر خواهد شد.

چنانچه گفتیم چاره نه نابودن کردن راه‌های دسترسی نوجوانان ایرانی به تتلو و نه پذیرش تتلو و رفتن به سراغ راه‌های مبتذلی چون خودی کردن تتلو از راه تزریق پول و مجوز و… به او برای ساخت موزیک‌های حماسی ملی و مذهبی و… است (راهی که تجربه شد و امروز به عنوان یکی از بی‌سیاست‌ترین تجربه‌های فرهنگی تاریخ ایران از آن یاد می‌شود) چاره در اولین گام پذیرش این است که آدم‌های زیادی در ایران هستند که تتلو را پذیرفته‌اند و بعد گفتگو دربارهٔ این است که حالا قرار است چه شود؟

طبیعی است که این پذیرش به معنای قبول کردن و رسمیت دادن به طیفی از علاقه‌های به شدت عوامانه و در موارد متعددی مبتذل نیست و بحث در این‌جا فقط پذیرش این گزاره است که باید جدی گرفت آدم‌هایی را که واقعاً وجود دارند و واقعاً چنین فکر می‌کنند و واقعاً چنین زندگی می‌کنند.»

 

یوتیوب امیر تتلو

پس از ناکامی تتلو برای بازگشت به اینستاگرام او یک شبکه اجتماعی دیگری را برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کرد. تتلو در کانال تلگرام خود از همه هوادارانش خواست که اینستاگرام را ترک کرده و به یوتیوب بپیوندند.

این موضوع باعث شد که تعداد دنبال کننده‌های یوتیوب امیر تتلو بیشتر شود و هم‌اکنون او پرطرفدارترین خواننده رپ فارسی در یوتیوب است. بعد از مدتی، امیر تتلو از هوادارانش خواست تا کامنت‌های پست آهنگ یه سرم به ما بزن را به بیش از ۱۰ میلیون برسانند، تتلیتی‌ها نیز بعد از حدود سه ماه توانستند کامنت‌های این پست را به ۱۸ میلیون برسانند و بدین صورت امیر تتلو بیشترین تعداد کامنت جهان را در یوتیوب به دست آورد

 

گیاه‌خواری امیر تتلو

تتلو یک گیاه‌خوار وگان است و همواره دیگران را به گیاه‌خواری و عدم آزار رسانی به حیوانات و کشتن آن‌ها دعوت کرده و از عدم رعایت حقوق حیوانات انتقاد کرده‌است. به همین سبب، وی برای خودش عنوان «پسر طبیعت» را برگزیده و در بین دوستدارانش نیز با این عنوان شناخته می‌شود

 

کنسرت های امیر تتلو

امیر تتلو پس از ۱۶ سال از آغاز فعالیتش، توانست اولین کنسرت رسمی خود را در چهارم فروردین ۱۳۹۸ در تفلیس، در کشور گرجستان با حمایت کمپانی آونگ در حدود ۳ ساعت و نیم برگزار کند که بسیار مورد استقبال طرفدارانش قرار گرفت. اولین کنسرت او با حضور حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر از طرفداران او برگزار شد، در حالی که قرار بود اولین کنسرت تتلو تابستان ۹۷ و در ترکیه، در سالنی ۲۰ هزار نفره برگزار شود اما به دلیل عدم استقبال لغو شد.

کنسرت امیر  تتلو

کنسرت امیر تتلو

دومین کنسرت تتلو در ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ در سالن ۶ هزار نفری اورا آرنا در شهر استانبول، کشور ترکیه برگزار شد. نزدیک به ۶ هزار نفر از طرفداران امیر تتلو در این کنسرت حضور داشتند و سالن تقریباً پر شده بود.

نزدیک به ۳۰ هزار نفر نیز از طریق لایو یوتیوب به صورت زنده این کنسرت را تماشا می‌کردند.سومین کنسرت تتلو در ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در سالن ۶ هزار نفری اورا آرنا در شهر استانبول، کشور ترکیه برگزار شد.

نزدیک به ۷ هزارو ۵۰۰ نفر از طرفداران امیر تتلو در این کنسرت حضور داشتند و سالن کاملاً پر شده بود. این کنسرت با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه بوده‌است. نکته دیگر این کنسرت پخش نشدن لایو یوتیوب به صورت زنده بود که تتلو اجازه این کار را نداده بود.

توییت امیر تتلو در مورد بازگشت به ایران

روابط عمومی سرکنسولگری ایران در استانبول در ارتباط با حضور امیرحسین مقصودلو (تتلو) در کنسولگری ایران در استانبول در صفحه توئیتر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

توییت امیر تتلو در مورد بازگشت به ایران

توییت امیر تتلو در مورد بازگشت به ایران

جواب سفارت ایران در ترکیه در خصوص درخواست پاسپورت امیر تتلو

جواب سفارت ایران در ترکیه در خصوص درخواست پاسپورت امیر تتلو

 

بیوگرافی الهام نامی

بیوگرافی الهام نامی بازیگر سریال جیران

بیوگرافی نهال دشتی همسر چهارم ناصرالدین شاه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا