بیت کوین دیگر برای خلافکاران مناسب نیست – فناوری

جمعه 15 دی 1396 فناوری

با پیدایش ابزارهای نظارتی بر تراکنش‌های مالی بیت‌‌کوین، تبهکاران برای پنهان ساختن هویت خود به سایر ارز‌های رمزنگاری شده روی آورده‌اند که از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

در روز‌های اخیر بیت‌کوین جذابیتش را نزد گروهی از طرفداران و مشتاقان خود از دست داده است. خلافکاران که سابقا برای پنهان ماندن هویتشان، تراکنش‌های مالی خود را بیشتر از طریق بیت‌کوین انجام می‌دادند، با روی‌گردانی از این ارز رمز‌نگاری شده باعث رشد تعدادی دیگر از ارز‌های دیجیتال شده‌اند.

از این رو، سایر ارز‌های رمزنگاری شده مانند مونِرو (Monero) که ضریب بالاتری از حفظ حریم شخصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در دو ماه گذشته رشد ارزش بالاتری تجربه کرده‌اند. این روند از زمانی تسریع شد که مجریان قانون با توسعه ابزار‌های نظارتی، روند تراکنش‌های مالی افراد را زیر نظر گرفتند. گروهی از مؤسسات تحلیلی مانند Chainalysis هم صاحبان ارزهای دیجیتال را زیر نظر دارند. با شناسایی افراد یا گروه‌هایی که احتمال ارتباط آن‌ها با گروه‌های تبهکاری و پولشویی بالا است، اخطار‌های لازم در مورد تراکنش‌های مالی صادر می‌شوند. این اخطارها مانع از تبدیل ارز‌های دیجیتال با منشأ غیر‌ قانونی به پول‌های سنتی رایج در بازار می‌شوند.

آژانس مجریان قانون اتحادیه اروپا (Europol)، سه ماه پیش با انتشار مقاله‌ای اخطار داد که ارز‌های رمز‌نگاری شده دیگری مانند مونِرو، اتریوم (ethereum) و Zcash طرفداران بیشتری در میان گروه‌های زیرزمینی پیدا کرده‌اند. اخاذان آنلاینی که با استفاده از باج افزار‌ و مسدود کردن کامپیوتر‌های افراد، اقدام به دریافت مبلغی در ازای بازگشایی کامپیوتر هدف می‌کنند، اخیرا به جای بیت‌کوین به سمت این ارز‌ها متمایل شده‌اند. بر اساس گزارش شرکت امنیتی Wordfence، در هجدهم ماه دسامبر هکر‌ها برای به دست آوردن مونرو، در هر ساعت ۱۹۰ هزار وب‌سایت مبتنی بر وردپرس را مورد حمله قرار دادند.

مت سوئیش، مؤسس شرکت امنیتی Comae Technologies در دبی، در مصاحبه‌ای تلفنی اظهار داشت که مونرو اخیرا به یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده برای اخاذان آنلاین تبدیل شده است.

رشد ارزش مونرو

درصد رشد قیمت ارزهای رمزنگاری شده تا ۳۱ دسامبر

بر اساس گزارش وب‌سایت coinmarketcap، ارزش مونرو در دو ماه آخر سال ۲۰۱۷ چهار برابر شده و به ۳۴۹ دلار رسیده است. این نرخ رشد مونرو را در میان ارزهای تازه به دوران رسیده‌ای قرار می‌دهد که رشد سریع تری نسبت به نرخ رشد بیت‌کوین داشته‌اند. بر اساس داده‌های بلومبرگ، بیت‌کوین که اکنون ارزشمندترین ارز رمزنگاری شده محسوب می‌شود، در مدت مشابه تقریبا دو برابر رشد داشته است. علاوه بر این، در چند روز نخست سال میلادی جدید، مونرو هفت درصد دیگر هم رشد داشته است.

از دلایل اصلی تمایل بیشتر خلافکاران به مونرو می‌توان به اساس و پایه فناوری بیت‌کوین یعنی بلاک‌چین‌ اشاره کرد. بلاک‌چین طوری طراحی شده است که می‌تواند علیه خلافکاران استفاده شود. دفتر کل دیجیتال (Digital ledger)، به دقت آدرس گیرنده و فرستنده مربوط به تراکنش و سایر اطلاعات مربوط به آن از جمله زمان و مقدار تراکنش را ثبت می‌کند. این اطلاعات به‌راحتی مجریان قانون را قادر می‌سازد تا مجرمین را به دام بیاندازند.

مونرو به یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده برای اخاذان آنلاین تبدیل شده است

مجریان قانون، پایگاه داده و تکنیک‌هایی ابداع کرده‌اند که با تفسیر اطلاعات تراکنش بیت‌کوین، تبهکاران را دستگیر کنند. برای مثال، کافی‌شاپی را تصور کنید که یک آدرس بیت‌کوین شناخته شده دارد. حال کیف پول دیجیتال مرتبط با یک اخاذ آنلاین، روزانه مبلغی به حساب کافی‌شاپ منتقل می‌کند. این شیوه از پیگیری تراکنش‌ها و پی بردن به روابط مشکوک آن‌ها، کار دستگیری متهمان را به‌شدت تسریع می‌کند.

اما مونرو که در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد، شیوه کاملا متفاوتی به کار گرفته است. این ارز رمزنگاری شده آدرس دریافت‌کننده را در بلاک‌چین رمزگذاری می‌کند و در ادامه، آدرس‌هایی جعلی تولید می‌کند که هویت فرستنده را پنهان می‌سازد. در این فرایند حتی میزان و مبلغ تراکنش هم پنهان خواهد ماند.

پاول کسکوسکی، مدیر عامل شرکت Coinfirm، یکی از افرادی است که به شرکت‌های مختلف کمک می‌‌کند از معاملات مرتبط با پول‌های کثیف پرهیز کنند. وی اظهار می‌کند که تکنیک‌ آن‌ها چنان کارآمد و قوی است که نرم‌افزار نشانه‌گذار تراکنش‌های مشکوک این شرکت، تمامی تراکنش‌های مونرو را در دسته تراکنشی با ریسک بالا قرار می‌دهد. به گفته کسکوسکی، تنها ده درصد از تراکنش‌های بیت‌کوین در این دسته قرار می‌گیرند. او معتقد است که هیچ راهی وجود ندارد که از قانونی بودن منابع مالی تراکنش‌های مونرو اطمینان حاصل کرد.

مونرو تنها یکی از ارز‌های رمزنگاری شده است که بر اساس حفظ حریم شخصی کاربر ایجاد شده‌اند. Zcash که رقیب اصلی مونرو محسوب می‌شود حتی قادر به ارائه حفاظت بیشتری برای کاربران است. البته به نظر می‌رسد تاکنون تعداد کمی از مجرمین به این ارز رمزنگاری شده روی آورده باشند. Zcash به‌جای تولید آدرس جعلی برای فرستنده، آدرس اصلی را رمزگذاری می‌کند. از این طریق، یافتن آدرس اصلی با بررسی رابطه تراکنش‌های مالی مختلف تقریبا غیر ممکن می‌شود. نظریه‌ای وجود دارد که بررسی تراکنش‌های متعدد در مونرو می‌تواند منجر به یافتن هویت فرستنده شود. توسعه‌دهندگان مونرو در صدد رفع این مشکل هستند؛ ولی وجود نداشتن قابلیت رمزگذاری آدرس فرستنده در مونرو، نقطه‌ضعفی برای مخفی نگه داشتن هویت کاربران در تراکنش‌های متعدد محسوب می‌شود.

ارزش مونرو در دو ماه آخر سال ۲۰۱۷ چهار برابر شده و به ۳۴۹ دلار رسیده است

با این حال دلایل مختلفی برای رایج نبودن Zcash در میان تبهکاران می‌توان بیان کرد. برای مثال، محققان دانشگاه پرینستون اخیرا ابزار‌ی ابداع کرده‌اند که تا حدودی در آنالیز تراکنش‌های Zcash مؤثر است. چنین ابزاری تاکنون برای آنالیز داده‌های مونرو ساخته نشده‌ است. علاوه بر این، ویژگی‌های فوق امن Zcash در گوشی‌های یک بار مصرف رایج در میان خلافکاران قابل اجرا نیستند.

ریکاردو اسپاگنی، از توسعه‌دهندگان مونرو، می‌گوید:

ما صرفا ارزی ابداع کرده‌ایم که حریم شخصی کاربران را حفظ می‌کند. بیشتر مردم به شکل قانونی از این ارز استفاده می‌کنند؛ اما بسیاری از کاربران دوست ندارند دیگران بفهمند که خرید آن‌ها یک لیوان قهوه یا یک خودرو بوده است. ما حامی مجرمان در استفاده از مونرو نیستیم؛ اما وقتی یک ارز غیر متمرکز داشته باشید، احتمال این‌که بتوانید عده‌ای را در استفاده از آن محدود کنید وجود ندارد. با وجود مزیت‌هایی که مونرو در مقایسه با بیت‌کوین برای خلافکاران دارد، این دسته افراد قطعا از مونرو استفاده خواهند کرد.

لوکاس نازی، تحلیلگر ارشد Digital Asset Research که نتایج تحقیقات خود را در اختیار سرمایه‌گذاران سازمانی قرار می‌‌دهد، معتقد است خلافکاران تنها بخشی از کاربران مونرو را تشکیل می‌دهند. اگر چه ممکن است هر فناوری تأثیرات منفی و کاربردهای مخربی داشته باشد؛ اما با افزایش نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم شخصی و نظارت‌های نهاد‌های مختلف در میان کاربران، مونرو و سایر ارز‌ها با قابلیت‌های مشابه قطعا در آینده کاربرد‌های گسترده و مثبتی خواهند داشت.


منبع : زومیت

جفت‌شدگی کوانتومی؛ گامی در جهت ساخت پردازنده‌ها‌ی کوانتومی - فناوری

چالش های پیش روی فناوری خودران - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا