بررسی و تجربه رانندگی با تویوتا پریوس 2017 – فناوری

شنبه 16 اردیبهشت 1396 فناوری

تویوتا پریوس یکی از تازه‌واردان بازار داخلی خودرو است که زومیت به بررسی و تست‌درایو آن پرداخته است.

اولین سری تویوتا پریوس (Toyota Prius) که در واقع اولین وسیله نقلیه‌ی هیبریدی با تولید انبوه در تاریخ خودروسازی جهان است، در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. اولین نسل این خودرو که تا سال ۲۰۰۳ تولید می‌شد، در سه سال اول مختص بازار ژاپن بود و بعد از آن به انگلستان و آمریکا راه یافت. پریوس اولیه در ظاهر و سایز بدنه، بین کرولا و کمری قرار می‌گرفت و با پیشرانه‌ای به قدرت ۷۲ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشت. در مجموع ۱۲۳ هزار دستگاه پریوس نسل اول در کارخانه تویوتای ژاپن تولید شد که علاوه بر موفقیت تجاری، جوایز متنوعی در بحث طراحی و فن‌آوری‌های مدرن از بنیادهای مهم جهانی دریافت کرد.

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017

نسل دوم پریوس موفقیت بزرگی برای تویوتا بود و طی تولید سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در ژاپن و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در چین، با پیشرانه‌ی ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار، نزدیک به ۱.۲ میلیون دستگاه فروش جهانی داشت. تویوتا موفقیت پریوس را در نسل سوم، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه ادامه داد که پیشرانه‌هایی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۱۳۶ اسب بخار (در مدل پرایم) با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در صد کیلومتر را شامل می‌شد.

مدلی از پریوس که اکنون به ایران وارد شده است، نسل چهارم این خودرو محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۵ معرفی شده و همچنان در سطح جهانی و خصوصا در آمریکا پرفروش است. پریوس جدید با فروش ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دستگاه در سال، فقط در ژاپن تولید می‌شود و نسبت به مدل‌های پیش از خود کاملا در ظاهر و مسائل فنی ارتقاء یافته است.

مشخصات فنیتویوتا پریوس ۲۰۱۶
تعداد سیلندر۴- خطی
حجم موتور (لیتر)۱.۸
حداکثر توان (اسب بخار)۱۲۱
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۱۴۲
استاندارد آلایندگییورو ۶
حجم باک (لیتر)۴۳
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۴.۵
جعبه دندهCVT
حداکثر سرعت (Km/h)۱۸۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۱۰.۵
ترمز جلو و عقبدیسکی-دیسکی
سیستم‌‌های کمکی ترمز و پایداریABS, EBD, BAS, VSC, TRC
سیستم‌های کمکی رانندهکروز کنترل، ورود و خروج بدون کلید با دکمه استارت، سیستم تشخیص نقاط کور
سیستم فرمانفرمان برقی به همراه تنظیم دستی به‌صورت تلسکوپی
سیستم کمکی پارکسنسور عقب- دوربین عقب
سیستم‌های امنیتیکیسه‌های هوا اصلی، جانبی، پرده‌ای، زانویی
سیستم صوتی و چندرسانه‌ایسیستم چندرسانه‌ای ساخت JBL با نمایشگر لمسی و ۱۰ عدد اسپیکر
حجم صندوق بار (لیتر)۵۰۲
وزن (کیلوگرم)۱۴۷۴
قیمت (میلیون تومان)۱۵۶

برای اطلاع کامل از مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، ایمنی و عملکرد تویوتا پریوس در تست‌های تصادف، به مقاله‌ی جامع معرفی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ مراجعه کنید.

تجربه رانندگی

هنگام برخورد با پریوس اولین موضوعی که جلب توجه می‌کند، طراحی خاص و منحصر به فرد خودرو، چه در بخش بدنه و چه در کابین است. طراحی شکسته و سه‌بعدی پریوس تنها یک هدف دارد؛ ایجاد تمایز بین این خودرو و سایر نمونه‌های موجود در بازار برای اعلام این نکته که پریوس وجه شباهت زیادی با سایر وسایل نقلیه ندارد. 

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017

پس از ورود به کابین، طراحی خاص پریوس در این بخش نیز حاکم است. از جایگاه متفاوت نشانگر وضعیت و سرعت خودرو، تا دسته دنده‌ی عجیب و استند بزرگ شارژ بیسیم در کنسول وسط، همگی از خودرویی خاص با تکنولوژی‌های متفاوت خبر می‌دهند. مواد به‌کاررفته در کابین کیفیت قابل قبولی دارند و راحتی صندلی‌ها و فضای موجود نیز در سطح خوبی قرار دارد و در سفر‌های طولانی، سرنشینان احساس خستگی نخواهند کرد. در بخش عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان تعبیه شده است و بدین ترتیب سفرهای طولانی خسته‌کننده نخواهد بود. البته در صورت اضافه شدن سرنشین پنجم، راحتی این بخش تا حدی کاهش خواهد یافت.

پس از استارت خودرو، تنها نکته‌‌ای که به راننده، آماده‌ی حرکت بودن خودرو را گوش‌زد می‌کرد، کلمه‌ی Ready در نمایشگر اصلی بود. عملکرد آرام و بسیار کم‌صدای خودرو که از سیستم قوای هیبریدی آن نشأت گرفته، جالب توجه است. کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین نیز در سطح بالایی قرار دارد و تویوتا به‌خوبی موفق به جلوگیری از ورود نویز محیط به فضای داخل خودرو شده است. 

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017

راننده دید مناسبی به جلو و اطراف خودرو دارد. اما این موضوع برای بخش عقب، صادق نیست و طراحی پریوس در این قسمت منجر به کاهش دید راننده از فضای پشت خودرو می‌شود. برای حل این مشکل، پریوس از سنسور و دوربین دنده عقب برخوردار است تا هنگام پارک و حرکت رو به‌عقب خودرو، راننده را یاری کنند.

چهار حالت مختلف رانندگی برای پریوس در نظر گرفته شده است. حالت الکتریکی که با کلید تعبیه‌شده در کنار اهرم تعویض دنده فعال می‌شود و تنها از موتور الکتریکی برای حرکت خودرو استفاده می‌شود. در سه حالت دیگر رانندگی، پیشرانه‌ی بنزینی به کمک موتور الکتریکی خواهد آمد و با توجه به شرایط و میزان درخواست راننده، از توان خود برای حرکت خودرو استفاده خواهد کرد. این حالت‌ها عبارتند از اکو، استاندارد و پاور.

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017

پس از قرار دادن دسته دنده در حالت درایو و فعال کردن حالت اکو، آغاز به حرکت کردیم. عملکرد کم‌صدای خودرو بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کرد. نمایشگر هدآپ نیز اطلاعات مهم را به‌صورت لحظه‌ای به نمایش می‌گذاشت. میزان شارژ باتری و اطلاع از آغاز فرایند شارژ باتری توسط پیشرانه یا بازیاب انرژی ترمزی و ذخیره‌ی آن، بخشی از اطلاعاتی است که در کنار سرعت خودرو نمایش داده می‌شود. مکان و شدت نور این نمایشگر نیز قابل تنظیم است که البته شدت روشنایی زیادی ندارد و در محیط‌های پرنور و زیر نور مستقیم آفتاب، خوانایی بالایی نخواهد داشت.

پس از پیمایش چند کیلومتر، حالت رانندگی را روی Power قرار دادیم. با فشردن پدال گاز تا انتها، پیشرانه‌ی بنزینی در کنار موتور الکتریکی از تمام توان خود برای شتاب‌گیری بهتر استفاده می‌کرد. با این حال نتیجه‌ به هیچ وجه رضایت‌بخش نبود و پریوس به‌کندی شتاب گرفت. البته این موضوع کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا هدف از تولید این خودروی هیبریدی، شتاب و توان بالا نیست و مصرف بهینه‌ی سوخت، اصلی‌ترین مؤلفه در توسعه‌ی آن بوده است. از تأثیر کیفیت پایین سوخت داخلی در عملکرد حرکتی پریوس نیز نمی‌توان گذشت.

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017

سیستم فرمان برقی پریوس عملکرد خوب و روانی داشت. با این حال یکی از بزرگ‌ترین معایب نمونه‌های واردشده به ایران، ضخامت کم تایر‌ها است که منجر به کاهش محسوس دقت فرمان و کنترل حرکت‌پذیری خودرو می‌شود. هنگام انجام مانور‌های سنگین، خودرو به‌خوبی از فرمان راننده تبعیت نمی‌کند و کم‌فرمانی زیادی مشاهده می‌شود. عملکرد سیستم ترمز نیز در سطح بالایی قرار دارد و در کنار سیستم‌های کمکی اعم از سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کمکی نیروی ترمز (BAS)، سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD) و سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) توانایی توقف خودرو در کوتاه‌ترین مسیر را دارد. هنگام ترمز‌گیری‌های سبک، سیستم بازیاب انرژی پریوس فعال و با استفاده از تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته و ذخیره‌ی آن در باتری، منجر به کاهش سرعت خودرو می‌شود. اما در صورتی که راننده اقدام به ترمز‌گیری شدیدتری بکند، سیستم ترمز متداول هیدرولیکی وارد مدار می‌شود و در کنار سیستم ترمز بازیاب انرژی، اقدام به کاهش سرعت خودرو می‌کند که نتیجه کاملا مطلوب و رضایت‌بخش است.

تویوتا پریوس با توجه به عملکرد کم‌صدا، مصرف بهینه‌ی بنزین و اتاق آرام و راحت، گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف شهری به شمار می‌رود. با این حال خریداران این خودرو باید در نظر داشته باشند که با توجه به برچسب قیمتی پریوس، گزینه‌های توانمند‌تری نیز در بازار موجود است. پس اگر رانندگی هیجانی و توان بالای پیشرانه جزو اولویت‌های اصلی شما است، خودروهای بهتری نیز در بازار داخلی وجود دارند؛ اما اگر به دنبال یک خودروی شهری بهینه هستید و با سبک طراحی پریوس مشکلی ندارید، این خودرو یکی از بهترین گزینه‌های موجود در ایران است.

تویوتا پریوس 2017 / TOYOTA PRIUS 2017


منبع : زومیت

بررسی رابطه افسردگی با نوع ساختار مغز و اتصالات مغزی - فناوری

تصویری از آمازون اکو با صفحه نمایش لمسی فاش شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا