با ایرانیان نخبه در آمریکا آشنا شوید

شنبه 16 تیر 1397 موفقیت
با ایرانیان نخبه در آمریکا آشنا شوید

بعد از دستور ترامپ بر سر ممنوعیت ورود ایرانیان به بهانه حفاظت از امریکا در برابر تروریسم،سراغ بخشی از مهاجران ایرانی رفتیم که علمشان باعث شده تا دنیا آنها را با عنوانی به نام«نخبه» بشناسد.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر:دونالد ترامپ و کارهایش این روزها بزرگترین مثال نقض شعارهای امریکایی به حساب می آیند، کشوری که تمام مردم دنیا آن را با ادعای «آزادی» می شناسند حالا دولت آن به دست رییس جمهوری اداره می شود که حرف های نژادپرستانه اش در دنیا خیلی ها را به یاد دوران نازی ها و «آدولف هیتلر» انداخته است. یکی از اقدام هایی که او به محض مستقر شدن در کاخ ریاست جمهوری امریکا عملی کرد دستور ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی و شش کشور دیگر در امریکا بود، دستوری که تحت عنوان«حفاظت از امریکا در برابر حملات تروریستی» امضا شد و در داخل و خارج از این کشور با واکنش های زیادی همراه بود تا جایی که این فرمان حتی بسیاری از ایرانیانی را که شهروند خود امریکا بودند را هم تحت الشعاع قرار داد؛ اما نکته جالب توجه اینجاست که در بین این مهاجران که در مظان اتهام تروریست بودن ترامپ قرار گرفته اند می شود ایرانی های زیادی را پیدا کرد که در طول همه این سال ها جزو نخبگان و نوابغ در دانشگاه های این کشور تحصیل یا تدریس کرده اند و هر کدامشان به نوعی در پیشرفت های این کشور سهم داشته اند.

مریم میرزا خانی

شاید در بین همه نخبه ها و نوابغ مریم میرزاخانی برای بیشتر مردم ما یک چهره نام آشنا باشد. او کسی است که در دوره نوجوانی نخستین دختری بود که به تیم المیپاد ریاضی ایران راه پیدا کرد و برنده مدال طلای المپیاد ریاضی در جهان شد تا اینکه بعد از اتمام دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف به امریکا رفت و در سال ۲۰۰۴دکترای خودش در رشته ریاضی را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد تا جایی که در سال ۲۰۰۵ این ریاضی دان ایرانی جزو ۱۰ ذهن جوان برگزیده سال در زمینه ریاضیات شناخته شد. او بعد از آن در دانشگاه های مثل پرینستون و استنفورد مشغول تدریس و پژوهش شد؛ اما با همه این افتخارات، طلایی ترین نقطه عمر علمی این نابغه ایرانی تا کنون مربوط می شود به سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که مریم میرزا خانی به عنوان اولین زن و اولین ایرانی در جهان موفق به دریافت مدال فیلدز(معتبرترین جایزه ریاضیات) در جهان شد. او در حال حاضر در دانشگاه استنفورد امریکا به عنوان استاد مشغول تدریس و پژوهش است.

ایرانیان نخبه در آمریکا

مونا جراحی

مثل بسیاری از دانشجویان دانشگاه شریف که بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه با توجه به شرایط به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در ینگه دنیا می افتند. مونا جراحی هم در سن ۲۱ سالگی و بعد از گرفتن لیسانس در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف برای گرفتن مدرک فوق راهی امریکا شد تا آنجا در دانشگاه استنفورد ادامه تحصیل دهد و بعد از آن مدرک فوق دکتری را از دانشگاه کالیفرنیا اخذ کند. نکته جالب توجه درباره مونا جراحی این است که او در سال ۲۰۱۴ به خاطر تحقیقات و پروژه های خلاقانه که در فناوری «تراهرتز»داشت در بین ۱۰۲دانشمند و استعداد برتر سال قرار قرار گرفت؛فناوری ای که در صنایع پزشکی و دارویی کاربرد دارد. این دانشمند ایرانی در حال حاضر در دانشگاه UCLAکالیفرنیا مشغول به تدریس است.

عباس علوی

این پزشک تبریزی حالا چیزی حدود ۶۰ سال است که به امریکا مهاجرت کرده است و سالهاست که بین ایران و امریکا در رفت وآمد است. پرفسور علوی یکی از سرشناس ترین و برجسته ترین پزشک های جامعه امریکا به حساب می آید. او از سال ۱۹۷۱ در دانشگاه پنسیلوانیای امریکا عضو هیئت علمی و رئیس بخش پزشکی هسته ای این دانشگاه بوده است. این پزشک ایرانی که اخیرا در پی بناکردن مرکزی برای انجام فعالیت های پزشکی خود در ایران است در سال ۲۰۰۴، از جامعه پزشکی هسته ای آمریکا به خاطر فعالیت ها و خدمات علمی اش بالاترین جایزه در این زمینه را دریافت کرد.

ایرانیان نخبه در آمریکا

غلامعلی پیمان

شاید در سالهای نه چندان دور بسیاری از ما تصور نمی کردیم که بتوانیم برای بهتر و راحت تر دیدن با عینک های روی صورتمان خداحافظی کنیم. جراحی لیزیک در پیشرفت علم چشم پزشکی یکی از همان اتفاق هایی بود که توانست دسترسی به این رویا را امکان پذیر کند؛ اما شاید بیشتر ما ندانیم که افتخار ثبت اختراع این جراحی در دنیا متعلق به یک چشم پزشک ایرانی است. «غلامعلی پیمان» پزشک ایرانی است که در امریکا زندگی می کند. او بیش از ۱۳۵ اختراع در زمینه پزشکی دارد که خیلی ها او را به واسطه اختراع عمل«لیزیک» در دنیا می شناسند. این پزشک شیرازی از اعضای تالار مشاهیر چشم پزشکی جهان نیز هست؛ که در سال ۲۰۱۲ هم برنده مدال ملی فناوری و نوآوری از سمت دولت امریکا شد.

انوشه انصاری

خبر سفرش به فضا در سال ۸۵ انقدر جنجالی و پر سر و صدا بود که رفته رفته باعث شد تا اسم«انوشه انصاری» نه فقط برای ما ایرانی ها که برای بسیاری از مردم دنیا یک شخصیت نام آشنا بود. انوشه انصاری جزو آدم هایی است که با سفرش به فضا توانست بسیاری از اولین ها را در تاریخ به نام خود ثبت کند. او اولین زن گردشگر فضایی، اولین مسلمان، اولین ایرانی و چهارمین نفری است که در دنیا تمام هزینه های سفرش را خودش پرداخت کرده است. او دارنده مدرک کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک از دانشگاه جرج واشنگتن امریکاست و در حال حاضر در صدد گرفتن مدرک دانشگاهی در رشته ستاره شناسی نیز هست علاوه بر این انوشه انصاری رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور نیز به شمار می رود. ناگفته نماند که این فضانورد ایرانی در سال ۲۰۱۵ توانست به عنوان اولین گردشگر زن فضایی جایزه«پیشگام فضا» را از جامعه ملی فضای امریکا دریافت کند. در کنار همه این ها خوب است بدانیم که این شخصیت ایرانی در کنار همه فعالیت هایش در زمینه فضا نوردی، در سال های بین ۲۰۰۰تا ۲۰۰۹ بارهای به عنوان برترین کارآفرین زن امریکا در زمینه فن آوری نیز شناخته شده است.

ایرانیان نخبه در آمریکا

امید کردستانی

او متولد و بزرگ شده تهران است که در سن ۱۴سالگی بعد از فوت پدرش به امریکا مهاجرت می کند و بعد از گرفتن مدرک مهندسی برق از دانشگاه سن خوزه، مدرک ارشدش را در رشته«مدیریت ارشد کسب و کار» از دانشگاه استنفورد امریکا اخذ می کند. امید کردستانی در حال حاضر رئیس اجرایی هیئت مدیره توییتر است. او پیش از این مسئول ارشد کسب و کار در گوگل و مدیر غیراجرایی وودافون هم بود. امید کردستانی در سال ۲۰۰۶ توسط مجله تایم در فهرست صد نفره افرادی که«دنیای ما را شکل دیگری بخشیده اند» قرار گرفت. کردستانی در امریکا موسس بنیاد خیریه پارسی نیز هست بنیادی که کار آن کمک به دانشجویان ایرانی برای تحصیل و عملی کردن ایده های کارآفرینانه آنهاست. همه این ها در حالی است که طبق محاسبات امید کردستانی با دو میلیارد سرمایه یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به شمار می آید.

ایرانیان نخبه در آمریکا

حسین اسلامبولچی

خیلی ها او را به عنوان بزرگترین غول مخابراتی دنیا می شناسند. کسی که تا سالهای سال جزو ۱۰۰ دانشجوی برتر دانشگاه کالیفرنیای امریکا به شمار می آمده است. او یک مخترع ایرانی است که تا به حال بیش از ۱۱۰۰ اختراع را به ثبت رسانده است. بسیاری او را بیشتر به خاطر سمتش در شرکت «ای تی اند تی» می شناسند؛ او در این شرکت مدیر ارشد فناوری و اطلاعات بوده است. دکتر حسین اسلامبولچی از جمله متخصصان برجسته حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برای مدت دو دهه در بالاترین رده‌های مدیریتی غول مخابراتی ایالات متحده (AT&T) قرار داشته است. دکتر حسین اسلامبولچی از جمله متخصصان برجسته حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برای مدت دو دهه در بالاترین رده‌های مدیریتی غول مخابراتی ایالات متحده (AT&T) قرار داشته و در کنار همه این ها او بارها و بارها در سال های مختلف به عنوان مخترع و مبتکر سال نیز انتخاب شده است.

آرش فردوسی

او با اینکه یک ایرانی است ولی متولد و بزرگ شده امریکاست. اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که از فناوری و تکنولوژی سر در می آورید حتما با سرویسی به نامDropbox آشنایی دارید و آن را می شناسید. سرویسی که اگر دنباله بنیانگذاران آن را بگیرید به نام«آرش فردوسی» می رسید؛ کسی که در سال ۲۰۱۱نیز به عنوان یکی از ۴۰نفر زیر ۴۰ سال در امریکا شناخته شد.

ایرانیان نخبه در آمریکا

کامران وفا

یکی از دانشمندان ایرانی است که در سال ۱۹۷۷ برای تحصیل به امریکا رفت. این فیزیکدان برجسته در حال حاضر در دانشگاه هارواد مشغول به تدریس است و در این دانشگاه صاحب کرسی نیز هست. این استاد فیزیک بیشتر به خاطر پیشبرد دانش در نظریه ریسمان،گرانش کوآنتومی و نظریه میدان های کوآنتومی شناخته شده است تا جایی که همین چند ماه پیش این دانشمند ایرانی برنده جایزه فیزیک بنیادی سال ۲۰۱۷در کالیفرنیای امریکا شد. وفا جزو ان دسته از دانشمندانی است که بین ایران و امریکا در رفت وآمد است و تا به حال بارها در دانشگاه های کشور خودمان سخنرانی داشته است.

ایرانیان نخبه در آمریکا

 

رابطه مغز اینشتین با مغز استارتاپ ها

رابطه مغز اینشتین با مغز استارتاپ ها!

10 معما با جواب که شاید تا به حال نشنیده اید.

10 معما زیرکانه با جواب که شاید تا به حال نشنیده اید.

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا