اولین کارگاه فیروزه کوبی آموزش و پرورش استان اصفهان افتتاح شد – گوناگون

دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 گوناگون

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز به نقل روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان ، این کارگاه اولین کارگاه فیروزه کوبی آموزش و پرورش استان اصفهان است که در کانون همدانیان ناحیه 3 اصفهان افتتاح گردید.

 

 

در پایان این افتتاحیه از نمایشگاه دستاوردهای کانون و انجمن های دانش آموزی توسط مسئولین بازدید به عمل آمد .

 

 

فیروزه کوبی یکی از معدود رشته های صنایع دستی است که زیبایی و گیرایی یک فرآورده ی خوب صنایع دستی را با خود دارد، بطوریکه گفته می شود قدمت این صنعت به حدود شصت سال قبل می رسد، در آنزمان شخصی بنام یوسف حکمیان معروف به محمد رضا در مشهد کار فیروزه کوبی بر روی زینت آلاتی مانند دستبند، گل سینه، گوشواره و …. را شروع نمود و حدود بیست سال بعد این صنعت توسط صنعتگر دیگری بنام حاج داداش از مشهد به اصفهان برده شد.

 

 

در اصفهان فیروزه کوبی بغیر از جواهرات در ظروفی مانند بشقاب، لیوان، گل آبپاش و …. نیز مورد استفاده قرار می گیرد و تعدادی کارگر در کارگاه حاج داداش و پسران در این رشته بکار مشغولند حتی قسمتهائی از کار ( چیدن فیروزه بر روی کار) توسط کارگران و صنعتگران زن انجام می گردد.

 

یکی از کارهای جنبی صنعت فیروزه کوبی کار تهیه ی زیر ساخت است که در کارگاه زرگری و بطور جداگانه انجام می شود. دو تن از صنعتگران زرگری که کار تهیه ی زیرساخت برای کارگاه حاج داداش را بعهده داشته اند بتدریج وارد کار فیروزه کوبی هم شده اند و در حال حاضر نیز به کار فیروزه کوبی اشتغال دارند.

 

 

در حال حاضر صنعت دستی فیروزه کوبی فقط در اصفهان رایج و صنعتگران شاغل در این رشته محدود و منحصر به تعدادی انگشت شمار می شود.

 

 

 

2024

منبع : جام نیوز

10 نکته مهم از رویکرد رهبر انقلاب در خصوص انتخابات - گوناگون

رسمی عجیب که این زنان را از دنیا متمایز کرده است! / ببینید - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا