اسکای‌ اکتیو مزدا، پاک‌تر از موتورهای برقی خواهد بود – فناوری

جمعه 13 بهمن 1396 فناوری

مزدا ادعا می‌کند پیشرانه جدید اسکای‌اکتیو 3 که این شرکت قصد دارد در سال‌های آینده راهی بازار کند، از نظر میزان انتشار دی اکسید کربن حتی بهتر از پیشرانه خودروی الکتریکی است. 

مزدا هنوز فناوری پیشرفته پیشرانه اسکای‌اکتیو-ایکس خود را در معرض فروش قرار نداده، اما این خودروساز در حال حاضر کار روی نوآوری جدیدی در رابطه با احتراق داخلی را شروع کرده است که اسکای‌اکتیو 3 نامیده می‌شود. به گفته اتوموتیو نیوز با افزایش بازده حرارتی پیشرانه به میزان ۵۶ درصد، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در پیشرانه اسکای‌اکتیو (Skyactiv) به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و با خودروی الکتریکی برابر خواهد بود.

مزدا اسکای‌اکتیو-ایکس

مزدا این ادعا را براساس انتشار دی اکسید کربن ناشی از تولید برق برای شارژ یک خودروی الکتریکی در مقابل پمپاژ نفت به خارج از زمین و تبدیل آن به بنزین می‌کند. مشکل محاسبه مزدا این است که راه‌های مختلفی برای تولید برق وجود دارد و این روش‌ها هر کدام میزان دی اکسید کربن متفاوتی تولید می‌کنند. به عنوان مثال، منطقه‌ای که انرژی الکتریکی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می‌کند، به مراتب بسیار تمیزتر از منطقه‌ای است که این انرژی را از نیروگاه زغال سنگ به دست می‌آورد.

طبق گفته‌های اتوموتیو نیوز، مزدا دقیقا نمی‌داند که چه زمانی پیشرانه اسکای‌اکتیو 3 برای عرضه به بازار آماده می‌شود؛ اما این شرکت معتقد است که با توجه به تغییراتی که در پیشرانه اعمال خواهد شد، قادر خواهند بود میزان انتشار دی اکسید کربن را به ۲۵ درصد کاهش دهند.

مزدا اسکای‌اکتیو-ایکس

فناوری اسکای‌اکتیو-ایکس طی چند سال آینده برای ارائه در نمایشگاه‌های خودرو آماده خواهد بود. این سیستم اولین پیشرانه بنزینی اشتعال تراکمی است که در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. این فرایند مانند یک پیشرانه دیزلی، فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا را در سیلندر تا زمانی ادامه می‌دهد که منجر به انفجار آن شود. این فناوری باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش میزان گشتاور از ۱۰ تا ۲۰ درصد توسط یک پیشرانه ۲.۰ لیتری معمولی و مصرف سوخت با اکتان ۸۷ خواهد شد.

خبرنگار موتور1 در فرصتی که برای رانندگی با نمونه پیش تولید مزدا ۳ دست داد، در مورد این پیشرانه گفت:

 اما آن‌چه که از صندلی راننده چشمگیر به نظر می‌رسد این است که پیشرانه ۲،۰ لیتری طبیعی احساس می‌شود؛ پاسخگو و آرام است، و در دورهای کم قدرت مناسبی دارد در حالی که هنگامی که دور افزایش می‌یابد منحنی گشتاور و قدرت تولیدی به راحتی افزایش می‌یابد. در اغلب موارد، هیچ مورد نامناسب و غیرطبیعی در کار پیشرانه وجود ندارد. 

با وجود سرمایه‌گذاری بزرگ مزدا روی پیشرانه اسکای‌اکتیو، ولی همه تلاش این شرکت معطوف به تولید خودروهای بنزینی نیست. از آن‌جایی که پیشرانه‌های اسکای‌اکتیو نمونه خفیفی از هیبریدی هستند، مزدا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک نمونه خودروی تمام الکتریکی معرفی کند. پس از آن در سال ۲۰۲۱ نیز یک مدل پلاگین هیبرید وارد بازار خواهد شد. 


منبع : زومیت

اپل چگونه به یک طراح تمام‌ عیار پردازنده تبدیل شد؟ - فناوری

موجودی شعله افکن ایلان ماسک تمام شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا