استلا Via، خودروی خورشیدی ساخت دانشجویان آلمان – فناوری

یکشنبه 18 تیر 1396 فناوری

دانشجویان آلمانی اقدام به ساخت یک خودروی پنج سرنشینه از نوع خورشیدی کرده اند.

دانشگاه بریجستون استرالیا هر دو سال یک بار اقدام به برگزاری مسابقه برای آزمایش خودروهای برقی می‌کند که این رقابت‌ها با نام (WSC) شناخته می‌شوند. حال، دانشجویان دانشگاه ایندنهاون آلمان نیز تصمیم گرفته اند تا با ساخت خودرویی در این رقابت‌ها شرکت کنند و یک محصول پنج سرنشینه با نام استلا (Stella)، عرضه کرده اند. این مدل در مقایسه با خودروی قبلی که توسط این تیم ساخته شده بود دارای تعداد کم‌تری سلول خورشیدی است اما در عوض دارای فناوری‌های جدیدتر و هوشمندتری در مقایسه با قبل است.

خودروی استلا در حقیقت ادامه دهنده‌ی خودروی خورشیدی دیگری با نام استلا Lux است که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده بود. استلا Lux در سال ۲۰۱۵ موفق شده بود که در کلاس کروزر خورشیدی برنده شود و پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۳ خودروی دیگری با نام استلا در همین کلاس مقام نخست را به خود اختصاص داده بود. این مدل در ابتدا به این منظور طراحی شده بود که نشان دهد خودروهای خانوادگی نیز می‌توانند از نوع خورشیدی باشند و اینگونه خودروها قابلیت استفاده برای مصارف گوناگون و متداول را دارند و سپس مدلی که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد سعی در بهبود قابلیت‌ها و در عین حال نشان دادن کارایی بیشتر داشت.

Stella

اما برای سال ۲۰۱۷، گروه ۲۳ نفره‌ای از دانشجویان اقدام به اعمال تغییرات و بهینه سازی‌هایی بر روی این خودرو کردند که مهم‌ترین آن‌ها افزایش تعداد سرنشینان از چهار نفر به پنج نفر است که در نهایت منجر به پدید آمدن خودروی جدیدی شد که با نام استلا Via شناخته می‌شود. پروسه‌ی ساخت این محصول، ۱۱ ماه به طول انجامیده است. این خودرو قرار است در ماه اکتبر امسال دوباره در مسابقات WSC و در کلا کروزر شرکت کند. بر اساس اطلاعاتی که تیم سازنده منتشر کرده است در این خودرو از صفحات خورشیدی استفاده شده است که مجموع ابعاد آن‌ها با ۵ متر مربع می‌رسد و این توانایی را دارند که در یک روز معمولی آفتابی در کشور هلند، شعاع حرکتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان بیاورند.

از نظر ابعاد خارجی، این خودرو ۵ متر طول و ۱.۶۵ متر عرض داردريال درحالیکه وزن آن نیز بسیار سبک و تنها ۳۷۵ کیلوگرم است. برای بهبود خواص آیرودینامیکی در این خودرو از طراحی سیال و سقف شیب دار استفاده شده است. حداکثر سرعت قابل دستیابی توسط خودرو نیز نسبت به قبل تغییری نکرده و در همان حد ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است. 

Stella

این خودرو به نرم افزاری مجهز شده است که راننده را در خصوص شتاب‌گیری و توقف‌های ملایم راهنمایی می‌کند ضمن اینکه یک سیستم پارک ماهواره‌ای نیز در این خودرو موجود است که به صورت خودکار اقدام به شناسایی فضای پارک می‌کند تا در حد امکان، زیر آفتاب قرار داشته باشد و به این ترتیب خودرو در زمان پارک بودن بتواند باتری‌های خود را شارژ کند. با این اوصاف این خودرو موفق شده است تا تنها به کمک نیروی خورشیدی مسافت ۳ هزار کیلومتر را طی کند.

مسابقات WSC امسال از ۸ تا ۱۵ اکتبر برگزار خواهد شد و تیم‌ها به رقابت با یکدیگر در جاده‌های مرکزی کشور استرالیا خواهند پرداخت، که این مسیر از داروین تا آدلاید است. این مسابقات در سه کلاس Challenger، Cruiser و Adventure برگزار می‌شود که دانشگاه فنی ایندهاون در کلاس کروز شرکت خواهد کرد. این کلاس بیشتر بر روی میزان مصرف انرژی و ظرفیت خودرو تمرکز دارد. اعضای این تیم در سال‌های گذشته موفق شده اند تا عنوان نخست را در کلاس کروز به خود اختصاص دهند و حالا امیدوارند تا با کمک استلا Via سومین قهرمانی خود را کسب کنند.


منبع : زومیت

پیش‌نمایش گرندپری اتریش 2017 فرمول یک

پیش‌نمایش گرندپری اتریش 2017 فرمول یک

با قوانین برلین، پیش از سفر آشنا شوید - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا