استرس حاد را بشناسیم

سه‌شنبه 12 بهمن 1400 سلامت

استرس حاد

در اثر اتفاقات مختلف واکنس استرس حاد سیستم عصبی فعال شده و سطح هورمون های آدرنالین و کورتیزول و دیگر هورمون ها افزایش میابد ! تنفس سریع تر و ضربان قلب ازایش میابد.

 

انواع مختلفی از استرس وجود دارند که همگی آنها لزوما ناسالم نیستند. استرس حاد یکی از انواع کمتر مخرب استرساست که شایع‌ترین نوع آن نیز محسوب می شود. ما در طول روز چندین بار ممکن است استرس حاد را تجربه کنیم. استرس حاد به واسطه درک فوری از یک تهدید فیزیکی، عاطفی یا روانی شکل می گیرد. این تهدیدات لازم نیست از انواع شدید باشند و می توانند عوامل استرس‌زای خفیف مانند زنگ ساعت، انتساب جدید در محل کار، یا حتی تماس تلفنی که باید پاسخ داده شود را شامل شوند. استرس حاد می تواند در نتیجه عوامل جدی‌تر مانند وارد شدن به بحث و جدل با یک دوست یا شرکت در یک امتحان نیز شکل بگیرد. تهدید می تواند واقعی یا خیالی باشد و این درک تهدید است که محرک واکنش استرس محسوب می شود.

استرس حاد

استرس حاد

طی یک واکنش استرس حاد، سیستم عصبی خودکار فعال شده است و بدن سطوح افزایش یافته هورمون کورتیزول،آدرنالین و دیگر هورمون هایی که در زمان افزایش ضربان قلب، نرخ سریع‌تر تنفس، و فشار خون بالاتر ترشح می شوند را تجربه می کند. خون از سمت اندام های انتهایی بهسمت عضلات بزرگ هدایت می شود و بدن آماده مبارزه یا فرار می شود. این شرایط به نام  واکنش جنگ یا گریز نیز شناخته می شود. استرس حاد می تواند به راحتی مدیریت شود زیرا به دلیلی رخ می دهد و سپس از بین می رود. این شرایط برای سلامت انسان همانند استرس مزمن مشکل آفرین نیست زیرا رهایی از استرس حاد نسبتا آسان است و به عنوان مثال، با استفاده از تکنیک های ساده تن آرامی می توان به مقابله با استرس کمک کرد.

با این وجود، موارد مکرر استرس حاد می تواند اثر منفی چشمگیرتری را به همراه داشته باشد. چه یک سری ازرویدادهای استرس‌زای غیر مرتبط رخ دهند و چه عوامل استرس‌زای مشابه تکرار شوند، این شرایط می تواند به یک وضعیت استرس مزمن تبدیل شود.  بر همین اساس، در اختیار داشتن یک طرح مدیریت استرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از بین بردن استرس در زمانی که ممکن است

کاهش چیزهای کوچکی که به طور مکرر موجب شکل گیری استرس در شما می شوند می تواند سطوح استرس کلی را به حداقل برساند. شما نمی توانید استرس را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، اما تا حد امکان می توانید مواجهه با آن را کاهش دهید.

فراگیری تکنیک های تن آرامی که روی شما تاثیرگذار هستند

این به معنای یافتن روشی برای آرام کردن و استراحت بدن و ذهن است. شما همواره نمی توانید عوامل استرس‌زا را در زندگی خود پیش بینی کنید، اما می توانید واکنش استرس خود را پس از مواجهه باآنها معکوس سازید.

استرس حاد

استرس حاد

 سازگاری با عاداتی که انعطاف پذیری را افزایش می دهند

برخی عادات می توانند انعطاف پذیری فرد نسبت به استرس را افزایش دهند. از جمله آنها می توان به مدیتیشن و ورزش اشاره کرد. سازگاری با یک یا چند نمونه از این عادات می تواند به مدیریت استرس حاد و همچنین استرس مزمن کمک کند.

 

خواص شگفت‌انگیز سرکه سیب

5 نشانه هشدار دهنده زوال عقل

5 نشانه هشدار دهنده زوال عقل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا