استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران – موفقیت

سه‌شنبه 3 مرداد 1396 موفقیت

روزنامه هفت صبح – علی هادی زاده: ایده راه اندازی یک استارتاپ در ذهن همه ما هست. ایده هایی که با دیدن موفقیت بعضی استارتاپ های امروزی مثل اسنپ و زودفود، بسیاری را وسوسه می کند تا ایده خود را سریعا به پول تبدیل کنند. متاسفانه در ایران هنوز فرهنگ استارتاپی درست جا نیفتاده و افراد زیادی بدون در نظر گرفتن نقشه کسب و کار و فقط با یک دو دوتا چهارتای ساده روی کاغذ به این نتیجه می رسند که می توانند پول زیادی به جیب بزنند.

البته الزاما این دو دوتا چهارتاها اشتباه نیستند ولی ریسک زمین خوردن شما را بسیار بالا می برند. از طرفی بسیاری از افراد فکر می کنند باید حتما ایده خاصی داشته باشند یا به سراغ اختراع فناوری عجیب و غریبی بروند تا بتوانند از کسب درآمدشان مطمئن شوند. به همین خاطر سراغ تعدادی از استارتاپ های موفق چند سال اخیر رفته ایم تا هم ایده های ساده و البته جالب آنها را بشناسید و هم متوجه رمز موفقیت این کسب و کارهای نوپا شوید. رمز موفقیتی که ممکن است باعث شود استارتاپ شما هم روزی تبدیل به یکی از موفق ترین کسب و کارها در ایران و یا حتی جهان شود.

1. Comparably؛ مناسب کسب و کارهای تحلیل داده

استارتاپ Comparably بر اساس مشکل بسیاری از افراد در سر کار شکل گرفته است، به خصوص کار کارمندی و فرهنگ سازمانی ضعیف که در نهایت موجب کار اضافه در کنار حقوق کم می شود. این سایت با بررسی میزان حقوق افراد در هر منطقه و با توجه به شغل شان، توانسته یک پایگاه اطلاعاتی خوب برای حداقل و حداکثر حقوق برای هر کاری باشد. در اصل اگر برای تان سوال شده که آیا به اندازه کافی حقوق می گیرید یا نه، این سایت به سوال تان جواب خواهد داد.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

هدف اصلی این سایت افزایش فرهنگ سازمانی و قانونمداری در شرکت های مختلف است تا هم کارفرما بداند چقدر باید پرداخت کند و هم کارمند راضی به خانه برگردد. این سایت در ابتدا 6.5 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و با توجه به پایگاه اطلاعاتی عظیم خود احتمالا به زودی سرمایه گذاری بزرگ دیگری نیز روی آن انجام می شود.

دلیل موفقیتش چیست:

مسلما ایده اولیه این استارتاپ عامل موفقیت آن بوده است ولی دلیل موفقیت این ایده استفاده از روایت روز جامعه بوده است. روایتی که در آن کارمندان از حقوق و فرهنگ سازمانی خود ناراضی هستند و کارفرما از عدم وجود اطلاعات درست سوء استفاده می کند تا بیشترین کار ممکن را با کمترین حقوق انجام دهند. این مسئله باعث شده تا همه افرادی که با این مشکل روبرو هستند، از این استارتاپ حمایت کرده و آن را قدرتمند کنند.

 


2. Kaltura؛ مناسب کسب و کارهای کمک آموزشی

این استارتاپ یک سایت برای اشتراک گذاری ویدئو به صورت منبع باز است که در آن افراد مختلف ویدئو منتشر کرده و در مورد ویدئوهای یکدیگر نظر می دهند. ممکن است بگویید خب یوتیوب و یا آپارات خودمان هم همین کار را می کنند؛ درست است اما اینجا دقیقا مسیر این استارتاپ از بقیه سرویس های اشتراک گذاری ویدئو جدا می شود.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

این سایت با هدف قرار دادن شرکت ها و موسسه های آموزشی، فقط ویدئوهای آموزنده مرتبط با صنعت و آموزش را در سایت خود می گذارد. ویدئوهایی که بیشتر توسط متخصصان هر امر ساخته شده و محیط این سایت را تبدیل به مکانی برای آموزش تئوری و عملی کرده است. این سایت از 300 هزار شرکت و موسسه مختلف برای این کار بهره می گیرد و به تازگی 25 میلیون دلار سرمایه گذاری روی آن انجام شده است.

دلیل موفقیتش چیست:

 

بسیاری از کسب و کارها با هدف قرار دادن چند حوزه کوچک و البته پرطرفدار، یک بخش خاص از آدم ها را جمع کرده و به راحتی پا می گیرند. اگر زورتان به رقابت با یوتیوب نمی رسد به سراغ بخش های کوچک تر آن بروید و بر اساس مخاطبان آن بخش، سرویس دهی کنید.

 


3. Pandora؛ مناسب کسب و کارهای پلتفرمی

ایده اصلی استارتاپ Pandora چیز عجیب و غریبی نیست. این سایت مثل سایت های موفقی مثل Spotify عمل کرده و امکان دسترسی به موزیک را برای طرفدارانش مهیا می کند ولی فرق اساسی این سایت با دیگر رقبایش اهمیت زیاد به مخاطب است. این سایت از همان بدو ورود از شما در مورد سلیقه موسیقی تان می پرسد و از شما در مورد هر آهنگ نظر می خواهد. بر اساس جمع آوری این اطلاعات و الگوریتم خاص Pandora سایت به آنها آهنگ هایی پیشنهاد می دهد.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

بیشتر سایت ها با توجه به سلیقه ها یک آلبوم را در اختیار فرد می گذارند ولی این استارتاپ آهنگ هایی پخش می کند که فقط مخصوص شخص انتخاب شده اند. امری که باعث می شود مخاطب احساس مهم بودن بکند. این استارتاپ قرار است با رسیدن به 10 میلیون کاربر از یک سرمایه گذاری 231 میلیون دلاری بهره بگیرد.

دلیل موفقیتش چیست:

 

شخصی سازی یکی از مهم ترین دلایل موفقیت خدمات است. هر چه مخاطب بیشتر احساس نزدیکی با خدمات شما بکند، احساس اهمیت داشتن در او تقویت می شود. امری که در ادامه باعث می شود به برند شما کاملا وفادار بماند و آن را با چیز دیگری عوض نکند. این شخصی سازی ها خاطره هایی ایجاد می کنند که با هر تبلیغاتی از ذهن مخاطب پاک نمی شود و مخاطب پیش شما می ماند.

 


4. Shoe Dazzle؛ مناسب کسب و کارهای مرتبط با پوشاک

استارتاپ Shoe Dazzle بر اساس یک ایده بامزه شکل گرفته است؛ مسئله زمان زیادی که خانم ها برای کفش خریدن صرف می کنند. به خاطر همین این استارتاپ به سراغ یک پلتفرم شخصی سازی شده آنلاین و فروشگاهی رفته است که به زنان کمک می کند کفش دلخواه شان را راحت پیدا کرده و خریداری کنند.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

این استارتاپ از زمان تاسیس در سال 2009 پایگاه مشتریانی با بیش از 13 میلیون عضو و 66 میلیون دلار سرمایه کسب کرده است. البته همیشه هم وضعیت به این درخشانی نبوده است. مثلا در سال 2011 این استارتاپ مدل سرویس اشتراک دهی موفق خود را رها کرد. این مدل تجاری الکترونیکی مطمئن که امتحان خود را هم پس داده بود، بعد از کنار گذاشته شدن در آن تاریخ باعث ضرردهی شرکت شد و به خاطر همین مجددا به کار گرفته شد و کمپانی در حال حاضر دوباره رو به رشد است.

دلیل موفقیتش چیست:

 

خارج از ایده جالب و البته فهمیدن نیاز مشتری، این استارتاپ سریع از اشتباه خود درس گرفته و نگذاشته به برندش آسیب زیادی وارد شود. بسیاری از استارتاپ ها در ادامه روند موفقیت خود از اهمیت خدمات شان به درستی آگاه نیستند و با حذف و اضافه بی مورد قبر خود می کَنند. خلاصه اگر همه چیز در استارتاپ شما نشان از پیشرفت دارد، آن را ناگهان تغییر ندهید.

 


5. 2U؛ مناسب کسب و کارهای آموزشی

استارتاپ 2U توسط چند دانشجو که حوصله سر کلاس رفتن را نداشته اند ساخته شده است. البته فرق این دانشجویان با ما در این بوده است که زمان اضافه نرفتن به کلاس را صرف راه اندازی کسب و کار کرده اند تا زیاد متضرر نشوند. این استارتاپ با دانشگاه های برتر برای ارائه مدارک آنلاین همکاری می کند. این شرکت که توانسته از طریق سرمایه گذاری های خطرپذیر 100 میلیون دلار جمع آوری کند، در زمینه دنیای فناوری های آموزشی پیشرو است و زیرساخت ها، بازاریابی و نرم افزارهایی را به عنوان خدمات فناوری به دانشگاه ها ارائه می دهد تا به وسیله آنها بتواند برنامه های خود را تنظیم و دیجیتالی کند.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

در قلب موفقیت این استارتاپ، نرم افزارها و رشته ای از ابزارهای پیشرفته مدیریت یادگیری قرار گرفته است که دانشجویان، اساتید و همه فرآیندهای مدیریت دانشگاه و یادگیری را پشتیبانی می کند. استارتاپ 2U، با تمرکز روی تکنولوژی و استخدام بهترین متخصصین فناوری در این حوزه، توانسته خود را از سایرین متمایز کند.

دلیل موفقیتش چیست:

 

بسیارای از استارتاپ ها با همین مدل کسب و کار 2U شکل گرفته اند؛ بسیاری مثل گوگل یا همین دیجی کالای خودمان. ولی در این میان کسی که با استفاده از بهترین ابزارها و به روزترین روش های نرم افزاری و سخت افزاری کار خود را به جلو می برد، موفق می شود. این استارتاپ هم با یادگیری از اشتباهات دیگران و استفاده از متخصص ترین نیروها توانسته خود را متمایز کرده و به نظر موسسات آموزشی بزرگ را جلب کند.

 


6. Prismatic؛ مناسب کسب و کارهای خبری

فکر نکنید استارتاپ باید ایده خیلی خفنی داشته باشد تا کار و بار شما را سکه کند. بسیاری از استارتاپ ها مثل گوگل از روی یک ایده اصلی پا گرفته اند و زمانی وارد بازار شده اند که رقبایی با همان زمینه فعالیت حضور داشته اند. استارتاپ Prismatic هم مانند گوگل با یک ایده ساده شکل گرفته است.

 

 استارتاپ های موفق با امکان اجرا در ایران

 

این استارتاپ یک خبرخوان است که از الگوریتم های خاص برای ساخت یک صفحه خبری اختصاصی مبتنی بر علایق هر فرد استفاده می کند. بر اساس عادت های خواندن هر فرد و محتوایی که او دوست داشته است. این پلتفرم خبرهای مرتبط دیگر را به او پیشنهاد می دهد. هر هفته 25 هزار نفر از این استارتاپ استفاده می کنند و در حال حاضر این شرکت 16.5 میلیون دلار سرمایه دارد.

دلیل موفقیتش چیست:

 

بزرگ ترین عامل موفقیت استارتاپ محیط کاری ویژه ای است که در آن همکاری تنگاتنگی در سطح بالا میان مهندسان، طراحان، محققان و به طور کلی بین تمامی اعضای تیم وجود دارد. به عنوان نمونه بردفورد کراس، مدیر ارشد Prismatic ریزه کاری های طراحی را هم یاد گرفته است تا بتواند برای همکاری تنگاتنگ به طور فعال در تیم حضور داشته باشد.

منبع : برترینها

چگونه اعتماد دیگران را جلب کنیم؟ - موفقیت

چطور آینده خودتان را تضمین کنید؟ - موفقیت

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا