احتمال حضور مدیرعاملی خارج از هئیت مدیره در خانه تئاتر

جمعه 1 تیر 1397 سینما

احتمال حضور مدیرعاملی خارج از هئیت مدیره در خانه تئاتر

خانه تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
هیات مدیره جدید خانه تئاتر در حالی در جلسه روز ۲۸ خردادماه برای انتخاب مدیرعامل این نهاد صنفی تصمیم‌گیری می‌کند که هم خبرهایی از بررسی گزارش‌ برای وجود یکسری تخلف در انتخابات شنیده می‌شود و هم اینکه شاید این بار شاهد حضور مدیرعاملی خارج از هیات مدیره در این مجموعه باشیم.

به گزارش ایسنا، ۱۲ خردادماه امسال، پس از آنکه در اولین مجمع عمومی خانه تئاتر تعداد اعضاء برای برگزاری انتخابات به حدنصاب نرسید، جمع زیادی از تئاتری‌ها به دنبال ایجاد شور و انگیزه‌ای تازه در فضای مجازی و نیز نامزد شدن گروهی متفاوت از گذشته، برای ایجاد تغییر در خانه تئاتر راهی تئاتر شهر شدند تا هیات مدیره و بازرس جدید خانه تئاتر را انتخاب کنند؛ انتخابی که در نهایت اگرچه با تغییر همراه بود اما نتایج متفاوت و جالب دیگری را هم به دنبال داشت.

 

در دومین مجمع عمومی که با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو خانه تئاتر همراه بود، نادر برهانی‌مرند یکی از نامزدهای لیست «بهسازی و توسعه» بیشترین میزان رای را کسب کرد و با ۵۵۶ رای نفر اول شد، هرچند این اول شدن دلیلی براین نشد که اعضای منتخب هیات مدیره او را با یک رای قاطع به عنوان رییس هیات مدیره برگزینند و با رییس شدن ایرج راد که با ۵۳۹ رای نفر دوم شده بود، پست تقریبا «فرمایشی» نایب رییسی به برهانی‌مرند رسید.

 

همچنین خبرهای رسیده از جلسه نخست هیات مدیره جدید حاکی از این است که بر سر انتخاب مدیرعامل که تاکنون اصغر همت عهده‌دار این سمت بوده، توافق و اشتراک نظر چندانی میان اعضا وجود ندارد و حتی به انتخاب فردی بیرون از هیات مدیره هم اشاره شده، کمااینکه پیگیری ایسنا نشان می‌دهد دست‌کم با یکی دو نفر در این باره صحبت‌هایی هم شده است. به همین دلیل به نظر دور از ذهن نیست که با وجود تاکیدی که همت در گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی بر چند سال تلاش شبانه‌روزی و مداوم خود به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر داشته و احتمالا انتظار ابقای خود را هم دارد، فرد دیگری را در قامت مدیریت این خانه ببینیم.

 

با این حال گذشته از اهمیت انتخاب مدیرعامل و چگونگی تصمیم‌گیری هیات مدیره در این‌باره و اینکه چقدر این انتخاب با نظرات کسانی که بیشترین رای را به تغییر داده‌اند، همخوانی دارد، یک نکته مهم دیگر بررسی و اصلاح اساسنامه خانه تئاتر و از آن مهم‌تر آیین‌نامه‌های مربوط به برگزاری انتخابات است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که در شب برگزاری مجمع و انتخابات اتفاق‌هایی مشاهده شد که برخی از آن‌ها خلاف آیین‌نامه است و برخی شاید اصلا مورد توجه نبوده اما به هرحال نه تنها براساس مشاهده خبرنگاران حاضر در جمع بلکه به استناد گزارشی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، به نظر می‌رسد وجود برخی اتفاق‌ها، بازنگری و اصلاح اساسنامه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

در این گزارش اشاره شده که «آمار دقیقی از افرادی که در این انتخابات حق رای داشتند وجود ندارد و گویا این رقم حدود ۱۶۵۰ نفر است و البته آمار و اطلاعات دقیقی در خود خانه تئاتر هم موجود نیست». همچنین در بخشی دیگر با اشاره به اینکه «نتیجه انتخابات توسط موافقان و مخالفان وضعیت فعلی آن پذیرفته شده»، آمده است که «با وجود قانونمند بودن انتخابات نسبت به دوره‌های قبل اما بی‌ملاحظگی‌ها و تخلفات اعتبار شکنی وجود داشته که در صورت اعتراض فرد یا گروه شاید براساس اسناد موجود دلایل کافی برای ابطال انتخابات هم باشد که البته چنین قصدی وجود ندارد.»

 

یکی از دیگر نکات این گزارش مشاهده این اتفاق بوده که عده‌ای بیش از دو برگه رای (با احتساب یک رای وکالتی) در صندوق ریخته‌اند و این برخلاف قانون است.

 

البته گزارش اشاره شده در بالا به امانت نزد ایسناست؛ اما مجید گیاهچی که یکی از دو ناظر انتخابات و مجمع عمومی بود، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا گزارشی از تخلف وجود داشته است؟ گفت: «در حال حاضر گزارشی برای ارائه وجود ندارد و از آنجا که بنا به دلایلی امکان نظارت مناسب بر تمام موارد مرتبط به انتخابات وجود نداشت، برای تکمیل وظیفه‌ام به عنوان ناظر منتخب مجمع عمومی، از خانه تئاتر تقاضا کرده‌ام تا فرصتی برای بررسی مناسب اسناد انتخابات در اختیارم بگذارد، که امیدوارم برای تکمیل گزارش و رفع شبهات، در اسرع وقت چنین امکانی فراهم شود.»

 

در این باره مهدی قلعه ـ بازرس منتخب خانه تئاتر ـ که در دوره قبل هیات مدیره هم بازرس بوده و البته در اتفاقی قابل توجه در شب برگزاری انتخابات، هم نامزد بود و هم بازرس، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:

 

هر گزارشی که برسد دلیل نمی‌شود که همان صحت داشته باشد. باید ببینیم اگر مسئله‌ای هم بوده، اتفاق تاثیرگذاری بوده است یا خیر. با این حال در تمام رویداهای این چنینی، حتی انتخابات ریاست جمهوری هم تخلف می‌شود و هرچه باشد باید ثابت شود.

 

او افزود: سیستم ما (رای‌گیری) سنتی است و اگر تمام اعضا ثبت نام کرده بودند از طریق کارت کشیدن کار را پیش می‌بردیم ولی تا جایی که توانستیم سعی کردیم جلوی تخلفات را بگیریم.

 

وی درباره تعداد افراد حاضر در مجمع عمومی که مورد بحث قرار اشه و خود او مسئول اعلام و شمارش آن بوده هم گفت: درباره اینکه می‌گویند هر دفعه یک آمار دادی، باید  بگویم در خود خانه تئاتر هم وقتی شمارش می‌کردیم بیش از دو و نیم ساعت طول کشید تا با ۱۲ نفر، رای‌های وکالتی و حضوری را شمارش کنیم. به همین دلیل به نظرم این‌ها بهانه و همه دروغ و بازی است، با این حال ما حتما گزارش کامل خود را ارائه خواهیم کرد.

 

قلعه درباره اولین جلسه هیات مدیره جدید هم توضیح داد: طبق اساسنامه در اولین جلسه هیات مدیره جدید، باید رییس و نایب رییس انتخاب شوند که دو نامزد شامل آقایان راد و برهانی‌مرند داشتیم و با رای‌گیری مخفی بین هفت عضو اصلی آقای راد رییس هیات مدیره شد. درباره انتخاب مدیرعامل هم زمانی باقی نماند که صحبت کنیم و دستورجلسه بعدی در همین باره خواهد بود.

 

او درباره احتمال انتخاب مدیرعاملی خارج از هیات مدیره هم گفت: این اتفاق هم مکن است رخ دهد که مدیرعامل خارج از هیات مدیره باشد.

 

بازرس خانه تئاتر درباره لزوم تغییر و اصلا در اساسنامه خانه تئاتر نیز بیان کرد: ممکن است بعد از ۱۸ سال اساسنامه به تغییراتی نیاز داشته باشد اما به هرحال این تصمیم هیات مدیره است که در دوره جدید این کار را بکند یا خیر، ولی فعلا با این اساسنامه باید کارها انجام شود و هیات مدیره روال عادی خود را پیدا کند تا بعد.

 

 

مرجع : سرپوش

روند اکران فیلم‌های توقیفی پس از «عصبانی نیستم» ادامه می‌یابد؟

محمدمهدی عسگرپور: تلویزیون چشم خود را روی بحث تجاوز و قربانیان آن بسته است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا