آیا AMD قادر است با رایزن مانع حکمرانی هر چه بیشتر اینتل شود؟ – فناوری

دوشنبه 16 اسفند 1395 فناوری

AMD اخیرا سری پردازنده‌های رایزن ۷ و رایزن ۵ را معرفی کرده که این موضوع با استقبال بسیاری روبه‌رو شده است؛ اما آیا AMD قادر است با رایزن مانع از گسترش امپراطوری اینتل شود؟

AMD در روزهای اخیر از پردازنده‌های نسل جدید خود رونمایی کرده و حتی پیش فروش شماری از آن‌ها را آغاز کرده است. این کمپانی ابتدا با برگزاری مراسمی، سری پردازنده‌های رایزن ۷ را برای رقابت با Core i7 اینتل رونمایی کرد. سپس AMD طی کنفرانسی دیگر، پردازنده‌های رایزن ۵ را رونمایی کرد که برای رقابت با Core i5 اینتل پا در عرصه‌ی مبارزه خواهند گذاشت. ای ام دی حتی پیش فروش پردازنده‌های رایزن ۷ را آغاز کرده که قیمت این پردازنده‌ها با وجود قدرت پردازشی بالا، نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. البته باید این نکته را نیز متذکر شد که گزارش‌های منتشرشده در مورد پردازنده‌های رایزن نشان از این دارند که این محصولات در اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p آنچنان که باید کارآمد نیستند؛ ای ام دی در واکنش به این موضوع اعلام کرده که رفع مشکل مورد نظر در گرو همکاری بیشتر توسعه‌دهندگان با ای ام دی است تا از این طریق بتوان از تمام ظرفیت پردازنده‌های رایزن استفاده کرد. باید دید که آیا در مجموع، پردازنده‌های رایزن می‌توانند دوباره با دستی پر در برابر اینتل قرار بگیرند و این حریف قدر را به چالش بکشند؟

کمپانی AMD در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و نتوانسته است آنچنان که باید همچون گذشته با صلابت در برابر اینتل صف‌آرایی کند، حال این کمپانی با رایزن در پی بازیابی شکوه ازدست‌رفته‌ است. در سال‌های افول، با وجود تلاش‌های مستمر، پردازنده‌های ای‌ام‌دی نتوانستند در برابر رقبای اینتلی قد علم کنند و از این‌رو ای‌ام‌دی بیشتر با قیمت پایین در نقش گزینه‌ای به‌منظور استفاده در رایانه‌های رده پایین تنزل کرد. ای‌ام‌دی با وجود عملکرد خوب، در حوزه‌ی تولید پردازنده‌های گرافیکی نیز در برابر خود برند معتبری همچون انویدیا را می‌بیند که تمرکز خود را نه تنها بر پردازنده‌های گرافیکی، بلکه تا حوزه‌ی هوش مصنوعی، خودروهای هوشمند و یادگیری ماشین نیز گسترده است.

AMD ورای تجمیع داشته‌های خود برای تولید یک پردازنده‌ی قدر با نام رایزن، با روی آوردن به معماری ARM، درصدد تولید پردازنده‌های سرور مبتنی بر این معماری بود تا از این طریق، سلطه‌ی اینتل در دیتاسنترهای مبتنی بر کلاد و سرورها را با خطر روبه‌رو کند؛ حال آنکه این حوزه‌ی کسب و کار پردازنده‌ها هنوز نتوانسته است تأثیر چندانی از خود به جای بگذارد؛ چنانکه در گزارش مالی AMD نیز نمی‌توان اثر بزرگی از پردازنده‌های سرور مبتنی بر ARM یافت. AMD هنوز برای چیدن میوه‌ی فعالیت‌های خود در حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز باید صبر کند.

با وجود تمام مواردی که اشاره کردیم، AMD اصلی‌ترین تمرکز خود را بر پرازنده‌های رایزن مبتنی بر معماری زن قرار داده است. این کمپانی در نظر دارد با عرضه‌ی پردازنده‌های قدرتمند برای پی‌سی‌ که از عملکرد بالایی برخوردارند، نظر کاربران این حوزه را به سوی خود جلب کند. کاربران علاقه‌مند به تراشه‌های قدرتمند که اغلب گیمرها هستند، انتظار دارند پردازنده‌هایی که در اختیار می‌گیرند، عملکردی بالاتر از حد معمول داشته باشند و حتی بتوانند با استفاده از اورکلاکینگ، سیستم‌های خنک‌کننده‌ی پیشرفته و دست‌کاری ولتاژ، محدودیت‌های تعریف‌شده را نیز پشت سر بگذارند. این بخش از بازار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان پردازنده‌های دسکتاپ را شامل می‌شود، حال آنکه درآمد حاصل از مصرف‌کنندگان رده بالا قابل چشم‌پوشی نیست. پردازنده‌های رده بالای مورد نظر معمولا قیمتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار دارند.

پردازنده رایزن AMD

AMD برای بازیافتن جایگاه خود نه‌تنها نیازمند عرضه‌ی محصولاتی ارزان‌قیمت به بازار است، بلکه باید از نظر عملکرد نیز گزینه‌های قدری که یارای رقابت با محصولات اینتل داشته باشند راهی بازار کند. پردازنده‌های رایزن نشان از این دارند که AMD تا اینجای کار مسیر را به‌درستی طی کرده است. بر اساس نتایج بنچمارک منتشرشده توسط AMD، پردازنده‌های سری رایزن ۷ با بهره‌گیری از ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی و مصرف انرژی ۹۵ واتی، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند، به‌طوری‌که در برخی بنچمارک‌ها این تراشه‌ها موفق شده‌اند رقبای اینتلی را پشت سر بگذارند؛ اما آیا این عملکرد برای موفقیت طولانی‌مدت کافی است؟

با وجود تمام حرکات مثبت برای AMD، همچنان مشکلاتی سر راه این کمپانی وجود دارد. در ابتدا باید یادآور شد که با وجود پردازنده‌های بسیار قدرتمند رایزن که می‌تواند AMD را دوباره به‌ سوی موفقیت سوق دهد، حوزه‌ی تولید تراشه و پردازنده همواره شاهد رقابتی پرفشار است که هر آن رقیب قادر است با ارائه‌ی یک فناوری جدید، از دیگران پیشی گیرد. به‌طور حتم اینتل بیکار ننشسته است و در آینده‌ای نزدیک نسلی جدید از پردازنده‌های خود را رونمایی می‌کند که تکنولوژی و قدرت برتری را در مقایسه با محصولات کنونی AMD در اختیار کاربران قرار خواهد داد. AMD در حال حاضر، توجه خود را به‌ جای افزایش حاشیه‌ی سود، معطوف به جلب نظر مخاطبان از طریق کاهش قیمت کرده است. ای ام دی بر این باور است که می‌توان به‌ جای افزایش حاشیه‌ی سود، تعداد بیشتری از کاربران را جذب کرد و از این‌رو سهم بازار را نیز افزایش داد. در صورتی که نزاع قیمتی بین دو کمپانی اینتل و ای ام دی آغاز شود، اینتل نیز می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد؛ حال آنکه در این وضعیت، کیفیت جلوه‌ی بیشتری می‌یابد و AMD باید برای فرار از شناخته شدن به‌عنوان یک محصول درجه دو، عملکرد پردازنده‌هایش را نیز افزایش دهد.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، نمی‌توان تلاش‌های مثبت AMD در سال‌های اخیر را تحت رهبری لیسا سو نادیده گرفت. این کمپانی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا از طریق معماری زِن و پردازنده‌های رایزن، بتواند جنبه‌ی رقابتی خود را بازیابد. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد حضور پررنگ‌تر AMD با پردازنده‌های رایزن در بازار پی‌سی باشیم. در صورتی که AMD بتواند حضور خود در بازار پردازنده‌های پی‌سی و سرور را طی فصل‌های آینده به این حوزه تحمیل کند، کار هنوز تمام نمی‌شود و باید برای تثبیت موقعیت، AMD همچنان به عرضه‌ی محصولات باکیفیت ادامه دهد.

نظر شما در این خصوص چیست؟


منبع : زومیت

تصاویر/ ۱۰ خودرو کلاسیک در نمایشگاه خودروی تهران-فناوری

انتشار تصویر جدید از پنل جلو شیائومی Mi Note 2-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا