آلزایمر و زوال عقل؛ عواقب پشت میز نشستن به مدت طولانی

دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 سلامت

 

نتیجه‌ی تحقیقات جدید نشان داده است که پشت میز نشستن طولانی می‌تواند باعث ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در درازمدت شود.

همه‌ی ما می‌دانیم که نشستن روی یک صندلی در تمام روز عواقب خوبی برای سلامتی‌ ندارد. ضمن این‌که دانشمندان هم پیش از این متوجه شده بودند که پشت میز نشستن به مدت طولانی می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، افزایش کلسترول و … شود. در این میان، نتیجه‌ی یک مطالعه نشان داده است افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز روبروی تلویزیون می‌نشینند، ۵۰ درصد بیش از سایرین در معرض خطر مرگ قرار دارند. با این حال خطر پشت میز نشستن به مدت طولانی تنها به این موارد ختم نمی‌شود و محققان خبرهای بدتری برای شما دارند.

طبق مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران مؤسسه‌ی UCLA صورت گرفته است، نشستن طولانی پشت میز کار یا در مقابل رایانه، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش خواهد داد. برای افرادی که ارزش ذهن و حافظه را می‌دانند، این یافته‌ی علمی خبر ناخوشایندی است. سرپرست این تیم مطالعاتی، پرابا سیدارت از مؤسسه‌ی علوم اعصاب و رفتار انسانی سمل بود. وی یک گروه سنی بین ۴۵ تا ۷۵ سال را مورد بررسی قرار داد و از آن‌ها پرسید متوسط زمانی که صرف نشستن می‌کنند، چند ساعت در هفته است. سپس عملکرد مغز آن‌ها برای ارزیابی ضخامت لوب گیجگاهی، توسط MRI مورد سنجش قرار گرفت. لوب گیجگاهی ناحیه‌ای از مغز است که بخش حیاتی برای تولید و ذخیره‌ی خاطرات شناخته می‌شود. نتایج حاوی خبرهای خوبی نبودند!

پشت میز نشینی طولانی

لوب گیجگاهی افرادی که مدت‌زمان بیشتری در طول روز صرف نشستن پشت میز می‌کردند، نسبت به سایرین ضخامت کم‌تری داشت. علامتی که می‌تواند نشان از کاهش توانایی شناختی و افزایش زوال عقل در دوران میان‌سالی و سال‌خوردگی باشد. نتیجه‌ی عجیب‌تر این که حتی فعالیت‌های بدنی سطح بالا و حرفه‌ای نمی‌توانند اثرات زیان‌بار نشستن طولانی پشت میز را جبران کنند. به بیان دیگر، پیاده‌روی در هنگام صرف ناهار یا رفتن به باشگاه ورزشی پس از پایان زمان کار هم کمک به کاهش این آسیب مغزی نخواهد کرد.

محققان در نظر دارند نگاه عمیق‌تری به این موضوع داشته باشند و مواردی مانند جنسیت، نژاد و وزن افراد را در تأثیرات منفی نشستن به مدت طولانی بررسی کنند. در مجموع، پیشنهاد می‌شود که در محیط کار خود زمان‌ کم‌تری پشت میز خود صرف کنید و تحرک خود را افزایش دهید. حداقل، به ازای هر یک ساعت چند دقیقه از روی صندلی خود بلند شوید و حرکت کنید. به این ترتیب، مغز شما سپاسگزارتان خواهد بود.

منبع : زومیت

ویتامینی که می‌تواند به شما کمک کند خواب‌های خود را به خاطر آورید

کاهش ریسک سکته با نوشیدن روزانه 3 فنجان قهوه و چای

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا