آب انبار باسیلیکا

دوشنبه 16 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) به معنای آب انبار فرو رفته در زمین، واقع در ۱۵۰ متری جنوب غربی ایا صوفیه، یکی از بناهای باشکوه و باستانی شهر استانبول است. زیر شهر استانبول صدها آب انبار باستانی پنهان شده اند که در گذشته های دور منبع ذخیره و تامین آب برای شهروندان بوده اند. بزرگترین این بناها، آب انبار باسیلیکا است. این آب انبار به اندازه ای تماشایی و زیباست که ممکن است آن را با یک معبد مقدس زیر زمینی اشتباه بگیرید.

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

در تمام تاریخ، شهر استانبول یکی از شهرهایی بوده که غالباً در محاصره بوده است، بنابراین به یک منبع آب شیرین دا‌ئمی نیاز داشته است. چندین مخزن رو باز و زیرزمینی در دوره بیزانس در استانبول ساخته شده و آب از طریق آبراه‌هایی از مسافت‌های زیاد به این منابع سرریز می‌شده است.آب‌انبار باسیلیکا در سال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراتور یوستینیانوس اول برای کاخ بیزانس و زمین‌های اطراف آن حفر و ساخته شد.
در کل، این مجموعه شامل ۳۳۶ ستون است که در ۱۲ ردیف ۲۸تایی قرار گرفته  و اکثر آن‌ها به دست قرنتی‌ها و دوریسی‌ها (از شهرهای یونان باستان) ساخته شده است. هر ستون ۹ متر ارتفاع و آب‌انبار ۶۵ متر عرض و ۱۳۸ متر طول دارد. دیوارها حدوداً ۵ متر ضخامت دارند، از آجرهای خشتی ساخته و با یک لایه ضدآب احاطه شده‌اند.
تخمین زده شده که ظرفیت آن تقریباً صدهزار تن آب بوده است.وجود ماهی کپور در این آب هم زینتی است و هم برای جلوگیری از آلودگی ضروری است. برخی بر این عقیده‌اند که در دوران بیزانس به همین جهت  ماهی‌ها در آب این مخزن پرورش می‌یافته است.
آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

نمای داخلی آب انبار باسیلیکا

 

دلیل نامگذاری باسیلیکا

 

قابل ذکر است آب انبار به دلیل قرار گرفتن زیر محلی که زمانی یک باسیلیکا ی رومی (به معنای یک ساختمان بزرگ، باز و عمومی که در آن معاملات تجاری و قانونی صورت می گرفتند) قرار داشت، آب انبار باسیلیکا نامیده شده است. باور بر این است که این باسیلیکا در حدود قرن سوم یا چهارم قبل از میلاد ساخته شده باشد.

پس از اینکه قسطنطنیه در شورش های نیکا (سال ۵۳۲ بعد از میلاد) نابود شده بود، بازسازی آب انبار باسیلیکا در دستور کار پروژه ی مرمت امپراتور ژوستنین قرار گرفت. برعکس آب انبار، خود باسیلیکا امروزه پابرجا نیست.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

سرهای مدوسا در آب انبار باسیلیکا در شهر استانبول

 

سرهای مدوسا در آب انبار باسیلیکا

 

به جز چند ستون دندانه دار و شیار دار، اکثریت ستون های آب انبار استوانه ای شکل هستند. دو پایه ستونِ به شکل سرِ مدوسا آثار هنری ارزشمندی از دوران روم باستان می باشند. یکی از نکات قابل توجه درباره ی ستون های مدوسا این است که مکانی که از آنجا برداشته شده اند نامشخص است.

اغلب پژوهشگران بر این باورند که این سر ها به منظور مستحکم کردن ستون ها در زمان ساخت به کار رفته اند، اما با وجود این حقیقت، هنوز افسانه ها در مورد این دو سازه پابرجا هستند.بنا به افسانه ها، مدوسا یکی از سه خواهر گورگون (عفریته هایی که در اسطوره شناسی یونانی در دنیای زیرزمینی زندگی می کردند) است.

مدوسا زنی زیبا بود و خدای دریا، پوسایدون، دلباخته ی او گشته بود. هنگامی که پوسایدون در معبد آتنا با او همبستر شد، آتنای خشمگین صورت مدوسا را کریه و مو هایش را به افعی هایی تبدیل کرد . باور بر این بود که نگاه مدوسا افراد را به سنگ تبدیل می کند.

به همین دلیل در گذشته جهت محافظت از ساختمان های بزرگ و اماکن ویژه از مجسمه ها و نقاشی های گورگون استفاده می شد. گفته می شود سر های مدوسا نیز برای محافظت از آب انبار در آن قرار داده شده اند.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

ستون چشم پرنده در آب انبار باسیلیکا

 

ستون چشم پرنده در آب انبار باسیلیکا

 

روی یکی از ستون های آب انبار باسیلیکا طرح هایی از چشم پرنده، شاخه های کج و قطره های اشک کنده کاری شده اند. این ستون شبیه به ستون های طاق یادبود تئودوسیوس اول ( متعلق به قرن چهارم ) می باشد. مقاله های قدیمی عنوان می کنند که قطره های اشک روی ستون برای ادای احترام به صد ها برده ای حکاکی شده اند که در طول ساخت آب انبار باسیلیکا در گذشته اند.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

تصویری زیبا ار آب انبار باسیلیکا

 

سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

جاذبه های گردشگری اشتوتگارت

جاذبه های گردشگری اشتوتگارت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا